Renault kom med sin populære Kadjar i 2015, og for å ikke sakke akterut, er det tid for fornyelse. Den kompakte SUVen får mange nyheter, deriblant effektive motorer, men holder det mot konkurrenter med hybridløsninger?

Av Vegar Bjørge

I Norge handler det mye om elektriske biler og hybridbiler. Andelen av disse bilene øker i et voldsomt tempo, og hos Renault har man kunne melke elbil-suget med populære Zoe.

Kadjar blir ikke elektrifisert, men den får likevel drivstoffgjerrige motorer som skal være ekstremt skånsomme mot naturen. Det finnes både diesel- og bensinalternativer.

To dieselmotorer får man, der man kan velge mellom 115 hk eller 150 hk, sistnevnte kan fås med firehjulsdrift, og førstnevnte kan fås med 7-trinns dobbelclutsj girkasse. Bensinmotorene har enten 140 hk eller 160 hk. Disse to har samme volum, lave 1332 ccm og skal bruke svært lite drivstoff, uten at Renault oppgir tall før de er testet etter den nye WLTP-standarden.

Utvendig blir nye Kadjar mer moderne, og den får typiske designelementer som vi kjenner igjen fra andre Renault-modeller. Grillen er stor og har stor Renault-logo i midten. LED-lyktene har typisk Renault-signatur. Dette sammen med nytt design på bakenden, gjør den nye Kadjar mer moderne, selv om profilen er mer lik den utgående modellen.

Innvendig har man freshet opp interiøret og instrumenteringen, slik at man opplever bilen mer up to date. Ny skjerm, mer komfortable stoler, nytt ratt og forandring på instrumenter er noen av forandringene på Kadjar.

De ytre målene er 448,9 x 183,6 x 161,3 ( lengde x bredde x høyde i cm ), mens akselavstanden er 264,6 cm. Fra karosseriet og ned til bakken er det 20 cm, og bagasjeplassen er fra 472 liter til 1478 liter med baksetene nedfelt.

Det er snart bilutstilling i Paris, og da får vi vite mer om den nye SUVen.