Ny BMW X5 er rett rundt hjørnet, og til neste år kommer plug in-hybriden som får lengre rekkevidde og mer kraft. Garantert en ny storselger i Norge!

Av Vegar Bjørge

BMW med rekke sekser er ikke vanlig lenger, men den nye X5 45e iPerfomance får en 3,0 liters rekke sekser motor med 286 hk, og sammen med elmotoren som yter 112 hk, blir systemeffekten 394 hk. Dreiemomentet er brukbare 600 nm.

Når bare elmotoren er i bruk, skal den kunne gå inntil 80 km, og opp til 140 km/t. Skal man nå det første, må man passe godt på farta. Toppfart med begge motorene i bruk er 235 km/t. Akselerasjonen fra 0 til 100 skal gjøres unna på 5,6 sekunder.

– Med en solid økning i den elektriske rekkevidden, vil de fleste kunne kjøre denne ladbare SUV-en ene og alene på strøm i hverdagen. Samtidig har bilen en rekke andre egenskaper som står høyt i kurs hos våre kunder, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Drift på alle fire hjul er mulig i både elektrisk drift og om bare bensinmotoren er i bruk. Nyeste generasjon xDrive-system fordeler effekten til de forskjellige hjulene etter behov. En 8-trinns Steptronic automatgirkasse gir smidige og raske girskift, i tillegg til så effektivt som mulig. Luftfjøring på begge akslingene og elektronisk styrte demper er standard, og den kan leveres med tilhengerfest. Bagasjeplassen er på 500 – 1716 liter, 150 liter mindre enn biler uten batteridrift.

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med andre generasjon ladbare BMW X5 viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå. De store ladbare bilene vil også fremover ha best kapasitet til å bære den ekstra vekten til batteriene og by på lengst elektrisk rekkevidde, men vi kan forvente oss at både teknologi og elektrisk rekkevidde vil smitte over på mindre, kommende modeller, avslutter Marius Tegneby.

Priser og levering får vi mer informasjon om senere.