Mens kineserne viser sine biler oftere og oftere i Europa, ønsker europeiske produsenter mer oppmerksomhet i Kina. Derfor viser Porsche nye Macan i Shanghai. Kina er nemlig det viktigste markedet med 100 000 solgte Macan siden 2014.
Av Vegar Bjørge
Den er bare fire år gammel, og trenger derfor en liten oppgradering, men Porsche gjør ganske mye når de først oppdaterer den kompakte Macan. Populariteten har holdt i seg, men nå får Macan nye led-lykter i front, og kul lysstripe i baken. Som tilleggsutstyr kan man bestille Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS). Ellers har man forandret litt på luftinntak og grill så fronten ser bredere og mer sporty ut. Bakenden har også fått sin dose oppgraderinger, og nye Macan fremstår som moderne og tøff.
Innvendig er det ny 11″ berøringsskjerm, GT-ratt fra 911 og ny utforming av luftdysene. Porsche Communication Management (PCM) gir nå muligheter for intelligent stemmestyring og online navigasjonssystem som standard.
Annet utstyr som nå blir tilgjengelig på Macan er Køassistent, Sport Chrono-pakke med Sport Response, oppvarmet frontrute og luftrenser.
Noen nye farger blir også tilgjengelig, og fotomodellens Miami Blue er lekker. I tillegg kan man få sin Macan i Mamba Green (min favoritt), Dolomite Silver (kjedelig) og Crayon. Flere forskjellige interiørpakker gjør at det er mulig å personifisere bilen etter eget ønske.
Selvfølgelig vil alle kjenne igjen Porsche Macan, også etter oppgraderingene, og de som ikke er veldig interessert i bil, må nok ha gammel og ny ved siden av hverandre for å peke ut nyhetene i fronten. Bakenden er derimot enklere å se at er ny.
Motoriseringen blir nok omtrent som i dag, men kanskje Porsche har noen overraskelser i ermet? Det får vi vite mer om på høsten store bilutstilling i Paris. Leveringsklar blir den neppe før nyttår.