Det er ikke så store forandringene utvendig på oppgraderte Mercedes C-Klasse, men over 6500 komponenter er byttet ut. Det er mer enn 50% av alle delene i C-Klassen. De største forandringene kommer på motorsiden, og en ny 1,5 liter bensinmotor skal gjøre C200 til bestselgeren. 

Av Vegar Bjørge

Mercedes C-Klasse er en meget god bil, og etter prøvetur i både C300 og C43 AMG, ble inntrykket forsterket. Kvaliteten er høy, premiumfølelsen mer enn godkjent og kjøreegenskapene superb. C200 får vi først testet når den kommer til Norge i løpet av sensommeren.

Kanskje det ikke var nødvendig med en oppgradering av C-Klassen, men ettersom ny BMW 3-serie er på gang, kan det være lurt med en føre-var handling. Utvendig er det vanskelig å se noe særlig nytt, men plasser en gammel og ny ved siden av hverandre, så er det ikke vanskelig å vite hvem man vil ha.

I front legger man merke til nye støtfangere og nytt lysdesign. I profil har det skjedd lite bortsett fra nytt felgdesign. Bakenden har også nytt lysdesign, en ny liten vinge på bagasjelokket for sedanmodellen og litt forandringer på støtfangeren.

Innvendig er det også forandringer. Rattet har fått nye knapper, og nå kan man styre alt med unntak av soltaket herfra. Dermed slipper man å ta hendene fra rattet, og det skal føre til sikrere kjøring. Aberet er at man må sjekke hva fingrene gjør, for det er litt flere enn to knapper å holde styr på, men det er noe man fort vender seg til.

Skjermene er også nye, men man får ikke samme skjermer som A-klassen eller E-klassen har. Likevel er den store avlange skjermen som står i dashbordet fin og lettlest. Det er høy kvalitet over oppløsningen, slik det bør være, men noen vil nok mene at den ser ettermontert ut. Jeg synes den er stilig.

C-Klassen har nå et svært høyt sikkerhetsnivå, og den er like intelligent som S-Klassen. Dermed er lista lagt høyt, og Mercedes sier at C-Klassen er den sikreste i klassen. Vi har ingen grunn til å tvile, og etter prøvekjøringen har vi fått sett flere av systemene i bruk.

Den aktive styringsassistensen slår inn så fort man beveger seg utenfor kjørebanen. Bilen tar selv over styringen, og i starten var dette uvant. Det går an å slå av systemet, noe vi gjorde ved aktiv kjøring, der man kutter svinger, og har et strammere sporvalg.

Active Speed Limit Assist er et godt hjelpemiddel for å holde fartsgrenser. Da hjelper bilen deg med å ikke overstige farten som er gjeldende på stedet, og man kan spare noen kjedelige trafikkbøter. I tillegg har nye C-Klassen Active Lane Change Assist, Intelligent Drive, Pre Safe, Evasive Steering Assist og selvfølgelig Park Assist.

På veien oppleves de to testede versjonene som meget kompatible til det de er tenkt for. Det er ikke tvil om at AMG43, som har fått 23 hk ekstra, er det foretrukne valget for sportsbilfantaster som trenger litt plass. Med forskjellige kjøremoduser kan du velge mellom litt sportslig oppsett og svært sportslig oppsett. Noen mellomtrinn finnes også. Forskjellen mellom Comfort og Sport+ er absolutt merkbart, uten at Comfort må forveksles med limousin-følelse.

Vi kjørte stasjonsvognutgaven, noe de fleste kommer til å velge, og den oppleves som svært sportslig. Ratt og stol blir enkelt satt i riktig posisjon, og man får god støtte i siden og korsryggen. Sittekomforten er fast, men ikke ubekvemt hard. Videre i kupeen er det fortsatt god plass til barn i baksetet. Moderat store voksne får også god plass, men midtsetet er hardt og ukomfortabelt over tid. Bagasjerommet svelger 490 liter, og man kan legge ned baksetene i 40:20:40 for bedre plass til bagasje.

Snerret fra eksospottene er behovsskapene, og kraften fra motoren er mer enn nok til å være kongen ved lyskryssene. Sprinten til 100 går unna på 4,8 sekunder, og den 9-trinns automatiske girkassen gjør forbikjøringer og raske akselerasjoner til en lek. Med sine 390 hk og 520 nm er det ikke så langt unna AMG C63, men selvfølgelig er lillebror litt mer sivilisert. Dette er tross alt en familiebil.

Når vi flytter oss over til en C300 cabriolet, forsvinner noe av snerret, men motoren murrer likevel friskt. Alt er mer komfortabelt i Cabrioleten, men likevel kan man stive den opp med det Dynamiske understellet. Man trenger likevel ikke en stor motor om man ønsker seg Cabriolet, for om man kjører med taket nede, trives man best i moderat tempo.

Og Mercedes kan Cabrioleter. Komfort er alfa og omega for kjøpegruppen av slike biler, og varme i nakkeputen bidrar til at man kan kjøre åpent både vår og høst. Vindskjermer både foran og bak forsterker komforten, og veldig vindfullt blir det først i høy fart.

I begge modellene vi testet var støy fraværende, om man da ser bort fra motorstøyen man ønsker å høre, og vindsuset man har i den åpne Cabrioleten. Dette er støy man lever for å oppleve, men på nydelige tyske landeveier var hjulstøy fraværende. I Norge kan det likevel være annerledes, men det tar vi senere.

Etter 30 mil bak rattet i nye C-Klassen er jeg imponert og svakhetene ved bilen oppdages ikke. Jeg liker ikke girspaken som er festet på rattet, men dette er noe jeg kan vende meg til. Kanskje det hadde vært enda mer eksklusivt med skjermene fra E-Klassen, men det kommer nok på neste oppdatering.

Uansett er oppgradert C-Klasse en teknikk-bombe som til og med kan måle seg med det beste fra Audi. LED hovedlysene er av typen super sterke og lyser rekordbra. Dette skal vi komme nærmere til når vi får testen bilen hjemme i Norge.

Likevel er det den nye 1,5 liters motoren som det stilles mest forventninger til. Dette er en bensinmotor med like mye effekt som utgående motor. Det vil si 184 hk og 280 nm. Ved hjelp av et 48 volt system så kan man ta vare på bremseenergi for og gi en ekstra boost på 10 hk eller 160 nm ved akselerasjon. Motoren slår seg også av når bilen ruller, og dermed reduseres drivstofforbruket som er oppgitt til 0,67 l/mil.

C-Klassen kan fås i mange motoralternativer, og på dieselsiden får man nå den nye 2,0 liters dieselmotoren som debuterte i nye E-Klassen. I C220 d vil den ha 194 hk og 400 nm, og forbruket vil være på 0,48 l/mil. Både denne og den nye bensinmotoren vil være å få med 4MATIC firehjulsdriftsystem, og begge modellene har også 9-trinns G-Tronic girkasse.

Prisene for sedanmodellen begynner på kr. 482 900,- for C200, mens C220 d er kr 10 000,- dyrere. Vil du ha 4MATIC, er det et tillegg på kr 45 000,-. Stasjonsvognutgaven starter på kr 522 900,- for både bensin- og dieselutgaven.

For de med mer sportslige ambisjoner kan man velge Coupe-utgaven som starter på kr 519 900,-. Her er også bensin- og dieselutgaven like dyr. Cabrioletversjonen starter på kr 611 900,- for C220 d mens C200 starter på kr 647 900,-.

Ekstrautstyrslista er mer enn lang, og sluttprisen på bilen din kan stige med flere hundretusen før du er ferdig, alt avhengig av ønske. Ønsker du virkelig å bruke litt penger, er den litt folkelige AMG C43 tilgjengelig fra kr 942 900,-.

Nye C-Klassen er klar hos forhandleren i løpet av sommeren, og vi skal prøve C 200 så fort den er klar hos importøren.