Når Opel bringer GSi-navnet tilbake, er det ikke lenger GTI-biler som står i fokus. Gran Turismo passer nok nye Insignia GSi bedre – så koster den også litt.

Av David K Andersen

Vi kjørte nye Insignia GSi allerede tidlig i vår, både på bane og vei. Om du lurer på hva vi syntes om den, trykker du her.

For å oppsummere, dreier det seg om en senket versjon med adaptive dempere, store brembo-bremser og noen andre mindre endringer som gir Insignia litt skarpere og mer fokuserte kjøreegenskaper.

Den har naturligvis forandret utseende også, blant annet med store luftinntak foran, spoiler og annen fanger bak. Det er liten tvil om at doningen ser riktig så fet ut med oppdateringene. Innvendig gjøres det også litt, for eksempel har den nye og særdeles tiltalende sportsseter.

Ved introduksjonen i vår, testet vi både 260 hesters bensin og 210 diesel. Til Norge er det dieselen som kommer, den byr på 480 Nm og passer dette landeveislokomotivet, med sans for både høye hastigheter og svinger, utmerket. Girkassen er en 8-trinns automat, og selvfølgelig er den utstyrt med den unike Twinster firehjulsdriften som øker både sikkerhet, fremkommelighet og ikke minst kjøreglede betydelig.

Opel kunne denne uken fortelle at Insignia GSi vil koste 759 900 kroner, med eventuelt tillegg på 10 000 dersom du vil ha stasjonsvognutgaven. Ifølge Opel Norge, skal da listen over ekstrautstyr være meget kort, som i praksis betyr at du får nesten alt utstyr med i denne prisen.

Insignia GSi blir Opels flaggskip, så med det, og første test relativt friskt i minne, konkluderer vi foreløpig slik: Mye penger for en Opel? Ja. Mye bil for pengene? Ja.

Bilen er på plass i Norge i løpet av høsten – vi kommer tilbake med test da.