Den nye McLaren 600 LT er ekstrem og har basis i 570S. I stedet for S’en i sportsmodellene, har den fått LT som står for LongTail. I tillegg til mer power og mindre vekt, har den en ekstrem aerodynamisk pakke i karbonfiber, og selvfølgelig den lange bakenden.
Av Vegar Bjørge
McLaren 600LT er bygget for racerbanen, men den skal også kjøres på vanlig vei. Den følger i fotsporene til F1 GTR, 675LT og 675LT spyder, som alle var ekstra lange i bakenden. Disse bilene er svært eksklusive på grunn av sterkt begrenset salg, og selv om McLaren ikke har oppgitt noen produksjonstall for 600LT, blir det et fåtall som kan sette denne i garasjen sin.
Her kan du lese om McLaren 675LT
I forhold til 570S er 600LT 30 hk sterkere, 74 mm lengre og hele 96 kg lettere. Nytt eksossystem bidrar til noen kilo mindre vekt, og nye bremser, dekk og dempere bidrar til bedre rundetider rundt racerbanen.
Innvendig er det Alcantara og Karbonfiber som gjelder. Bøttesetene fra P1 har også fått plass i 600LT, men du kan også få de ekstra lette Karbonsetene som sitter i McLaren Senna.
Ekstrem, vakker og svært sjelden, det oppsummerer McLaren 600LT!