Vi har fulgt Byton her på bloggen helt siden de viste konseptbilen M-Byte. Nå er den på Oslo-besøk, og denne helgen er det mulig å ta en titt om du besøker Aker Brygge.
Av Vegar Bjørge
Byton M-Byte blir helt elektrisk, og derfor er det også naturlig at den vises i Oslo. Oslo er tredje stopp på turneen, og fra før har de besøkt både Munchen og Milano.
Byton M-Byte skal bygges i Nanjing, Kina, og skal være en av de aller mest teknologisk avanserte bilene på markedet. Den er nesten selvgående, med den siste teknologien innenfor autonom-kjøring. Prisen starter på 45 000 dollar, og salgstart er 2019 i Kina, og 2020 i USA og Europa.
«Vi lever i en tid preget av forandring. Mobiliteten er i tydelig endring, takket være nye teknologier for nettverk og autonom kjøring. Det bruker vi til å hjelpe kundene våre til å utnytte tiden de tilbringer i bilen bedre», forklarer Carsten Breitfeld, administrerende direktør og medgrunnlegger av BYTON, i forbindelse med arrangementet som varer i tre dager. «Det gir en ny type frihet i bilen, som man først kan oppleve når kjøretøyet, fremfor alt innvendig, konsekvent tilrettelegges for det. Nettopp dette gjør vi hos BYTON for å kunne oppfylle behovene til kundene våre på en optimal måte.»
Den får to batterialternativer, et på 71 Wh og et på 95 kWh. Rekkevidden blir 400 km, eller 520 km med stor batteripakke. Effekten på bilene blir enten 200 Kw og 400 Nm, eller 350 Kw og 710 Nm. Reelle kraftpakker med andre ord. Ladingen skal skje superfort. 80% av batteriet lades i løpet av 30 minutter ved bruk av hurtiglader.
M-Byte er en SUV med god plass. Midtkonsollen er borte og det gir ekstra god plassfølelse i bilen. Videre har man en stor skjerm over store deler av dashbordet som viser alt man ønsker av informasjon.
Utvendig har Byton sine sære kjennetegn, og SUVen får enorme 22 tommers hjul. Det anbefales en tur til Aker Brygge i løpet av helgen, for den ser annerledes ut i virkeligheten enn på bilder.
Her kan du lese om første omtalen vi hadde om M-Byte
Her kan du lese om limousinen K-Byte