Hjem Nyheter Ny Opel Combo – fra ny familie

Ny Opel Combo – fra ny familie

2018 Opel Combo

Vi har allerede sett personbilutgaven – nå er det tid for versjonen du vil se langt flere av på veien: Varebilen Opel Combo

Av David K Andersen

Mens utgående Combo delte det meste med Fiat Doblo, skifter ikke overraskende Opel nå over til PSA på varebilfronten.

I hvilken grad det er en styrke eller ikke vil tiden vise, men vi tar i alle fall avskjed med en generasjon som i siste versjon testet av oss, egentlig var nokså imponerende – les testen av Opel Combo med den største motoren her.

Den nye versjonen viste vi altså helt tilbake i februar (du kan se saken med bilder og alt her), så de helt store overraskelsene er ikke å finne når varebilversjonen nå er på tur.

Skal vi tro Opel, er bilens største plusspunkter mye plass, praktisk utnyttelse av den, og moderne, personbilaktig komfort- og sikkerhetsutstyr.

To lengder vil som ventet komme, den korte er 4,4 meter, den lange måler 4,75. På grunn av smart utforming av lasterommet, går det inn to europaller også i den korte.

En lasteluke gjør det dessuten mulig å få med trevirke eller annet langt, på opp til 3,44 meter. Ikke ille på en liten varebil. Lasterommet tar for øvrig opp til 4,4 kubikk, og 1 tonn målt i vekt.

Førerassistentsystemene tar Combo mer eller mindre opp til normalt moderne personbilnivå, du har blant annet autobrems med fotgjengerleser, aktiv filholder, skiltleser, trøtthetsvarsler og adaptiv cruiskontroll. Til og med bakkenedkjøringsassistent er å få, uten at vi for den saks skyld er helt sikre på nøyaktig hva det er.

Dessuten vanker det varebil-spesifikke hjelpesystemer, det er nytt i denne klassen. For eksempel sørger et kamera for å vise trafikken bak, som du ellers ville sett i midt-speilet om ikke lasterommet var fullt opp til taket. Et kamera til er plassert i høyre speil, for å veie opp for større blindsone enn i personbiler.

Siden varebiler gjerne er noe mer uoversiktlige enn vanlige biler, kommer Combo også med sensorer langs sidene. I tillegg til foran og bak. Dermed skal portstolper, lyktestolper eller kanskje høye skillesteiner inne på parkeringsplassen, kunne føle deg noe tryggere enn før.

8-tommers infotainmentskjerm med Apple Carplay og Android Auto, og varme også i rattet, er blant detaljene som øker komforten.

Hva som tar plass under panseret sier ikke Opel noe om på dette tidspunktet, men det går fint, vi er nemlig temmelig sikre på hva som havner der uavhengig av det. Vi snakker den helt nye 1,5-liters dieselmotoren fra PSA, og vi blir ikke overrasket om den fine 1,2-liters bensinmotoren også finner veien.

Effekten burde ligge litt under 100 hestekrefter for innstegsmodellene, og litt over for de andre. Minst like interessant, er at vi venter en 8-trinns automatkasse.

Så der har du det: Mer plass, mer sikkerhet og mer komfort. Og hvem hadde forresten trodd en Opel Combo skulle få adaptiv cruisekontroll og 8-trinns automat for noen år siden? Verden går fremover!