Vi skal ikke si at Audi har fomlet med sine minste modeller så langt, men nok en gang endres uttrykket betydelig, og denne gangen ser det virkelig lovende ut. Her er helt nye Audi A1.

Av David K Andersen

I moderne tid, startet det med fantastiske A2. En eksepsjonelt høyteknologisk liten bil, helt i aluminium. Kanskje ble den litt sær, og kanskje for dyr å produsere, men for en bil det var! Så roet det hele seg ned med nå utgående A1. En suksess for Audi, men kanskje litt i minste laget, og ser den ikke litt for snill ut?

På det tredje skal det skje, er det noe som heter, og kanskje ser det litt sånn ut. For nok en gang endres design og delvis konsept for Audis minste. Denne gangen ser det svært lovende ut.

Du får selv se på bildene å avgjøre, men her synes jeg Audi treffer meget godt. Kompakt, muskuløs, tøff og tydelig både i linjer og detaljer.

Innvendig ser det nokså radikalt ut mot hva vi er vant til fra Audi – de tillater seg nok å være litt mer lekne med denne modellen. Spennende.

Digitalt blir det selvfølgelig også. Virtual Cockpit er på plass, det samme er stor infotainmentskjerm på 10,1 tommer. Selvfølgelig sammen med en rekke aktive sikkerhetssystemer og det hele.

A1 vokser 5,6 cm på lengden og ender rett over 4 meter. Det betyr mer plass, blant annet tar bagasjen 335 liter – nesten på kompaktklassenivå.

Høy grad av individualisering blir mulig, altså kan du velge mellom 10 farger, samt en rekke andre variasjoner ut- og innvendig.

Nøyaktig hva slags motorer som finner plass i A1 har det foreløpig ikke blitt sagt noe om, men alternativene skal strekke seg fra 95 til 200 hestekrefter.

Audi utlover mye kjøreglede, blant annet kan man velge sports-chassis, og den vil få Audi Drive Select hvor du kan velge mellom ulike kjøremodus. Det sies imidlertid ikke noe om det betyr at bilen kommer med adaptive dempere. Chassiset er forholdsvis enkelt, med torsjonsfjæring bak.

Det vil bli mulig å bestille A1 rett over sommeren, og ankomst Norge skjer i høst.