Luksus, komfort, plass og teknologi er hovedingrediensene når Volkswagen lanserer tredje generasjon Touareg. Men kan den virkelig true premium-merkenes luksus-SUVer?
Tekst og foto: David K Andersen
I SUVenes verden er dette omtrent så høyt opp du kommer. Nesten fem meter lang, to tonn tung, V6 diesel under panseret, enormt baksete og hele 810 liters bagasjerom. Legger du til påkostet interiør og masse utstyr og teknologi av siste sort, snakker vi familiebil av dimensjoner – en drømmebil for veldig mange.
Stort bildegalleri helt nederst i artikkelen!
Konkurransen er tøff, vi snakker ikke, som normalt, om biler fra Toyota, Opel, Ford eller Peugeot denne gangen. Nei, her er det premium som gjelder. Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 og Mercedes GLE for å nevne noen. I den gjengen må du stille med eksepsjonelle saker om du skal ha noe å si.
Det har for så vidt også Volkswagen gjort, helt siden de kom med første generasjon i 2002, har Touareg vært både flaggskip og en bil ut over det normale for merket.
Nå som før, slekter den på konsern-søsken som Porsche Cayenne og Audi Q7. Det betyr langsmontert motor (MLB-arkitektur), og siden andelen aluminium i karosseriet har økt til hele 48 prosent, er den 106 kg lettere.
Avansert chassis-teknologi
Chassis-teknologien er av det mest avanserte på markedet uansett biltype. Uavhengig flerlink-oppheng i begge ender, innfestet i kraftige under-rammer er ikke uvanlig, ei heller mulighet for luftfjæring. Touareg kan imidlertid både skilte med firehjuls-styring og aktive stabstag i tillegg.
Førstnevnte fungerer slik at bakhjulene i hastigheter under 37 km/t svinger motsatt vei av forhjulene slik at vendesirkelen minker med en meter og gjør bilen mer letthåndterlig på trange steder. Over 37, svinger bakhjulene svakt med forhjulene slik at stabiliteten oppe i hastighet bedres.
Firehjuldrift er naturligvis standard og med styringssystemet Active Control, kan du velge hva slags underlag du skal forsere slik at alle systemer tilpasser seg og optimaliseres for oppgaven. I tillegg til å velge mellom snø, sand, grus og så videre, kan du også velge modus for kjøring på vanlig vei, eco, sport, komfort eller normal.
Over 120 km/t senkes karosseriet 1,5 cm via luftfjæringen, det samme skjer om du velger sport. For de tøffeste forholdene utenfor vanlig vei, kan det heves 7 cm sammenlignet med normal tilstand, og du kan også senke det 4 cm for å lette lasting eller tilkobling av tilhenger. Sistnevnte kan du forresten gjøre via knapper i bagasjerommet om du vil.
Tilhengervekten er naturligvis på 3,5 tonn, mange Touareg-kunder er glade i å hekte store doninger på kroken. Trailer Assist får du også, da rygger bilen selv med henger.
Med 3-liters V6 diesel under panseret, tar det ikke mange kilometer før du kan slå fast at motorens krefter, i kombinasjon med det den svært avanserte chassis-teknologien, gir en særdeles komfortabel opplevelse.
Svært høy komfort
286 hestekrefter og 600 Nm (du får den også med en nedtrimmet versjon på 231 hester fra starten av), levert på mykeste og mest vibrasjonsløse måte, kompletterer flyten fjæringen gir langs veien perfekt.
Siden stabstagene kobles vekk når du ikke trenger dem, altså når du kjører mer eller mindre rett frem, blir evnen til å fange opp ujevnheter og kansellere dem desto bedre. På toppen av det gir luftfjæringen en smooth og flytende følelse. Til tross for store hjul (opp til 21 tommer) og høy vekt, er Touareg en fantastisk komfortabel bil. Dette er svært imponerende utført av Volkswagen.
Sportslige vibrasjoner bak rattet, finner du imidlertid lite av. Det har ikke Volkswagen forsøkt noe særlig på heller, de vet like godt som du og jeg at dette aldri blir en sportsbil. Derimot har tiltak med skjerpet styring, i kombinasjon med nevnte høydepunkter fra hjulopphenget og lavere vekt, gjort Touareg forbausende snerten, letthåndterlig og kjapp i vendingen. Med den høye sittestillingen biltypen fører med seg, er dette altså på tross av størrelsen en svært lettkjørt doning.
Motorvalg og design
Dieselmotoren sørger for levelig forbruk selv i høyere hastigheter eller med mye last. Den er koblet til en velkalibrert 8-trinns automat av vanlig type (ikke DSG). Skulle ikke 286-hesterens 6,1 sekunder til 100 km/t holde, kommer det en 4-liters diesel-V8 på 421 hestekrefter og 900 Nm senere. I tillegg kommer en V6 bensin på 340 hester.
Sannsynligheten er dessuten stor for at en plug-in hybrid vil dukke opp. Når det skjer, og med hva slags drivlinje, er foreløpig ikke avgjort, men Volkswagen sier det står mellom firer og sekser under panseret, begge med bensin.
Jeg tipper vi vet mer om dette til høsten. I mellomtiden kan vi slå fast at stor dieselmotor fortsatt er en drøm i biler som dette generelt, og at Volkswagens utgave er blant de beste.
Før vi beveger oss inn, er det betimelig, i alle fall slik jeg ser det, å gi Volkswagens designere litt skryt for det ytre. Generelt er nok jeg blant dem som synes dette merket for ofte, er for forsiktige, når biler tegnes. Denne gangen treffer de langt bedre. Ikke at dette er noe radikalt, men blandingen av VW-identitet med slektskap i designspråket til lillebror Tiguan, og proporsjoner, linjer og detaljer som levner null tvil om at dette er noe ganske annet, er særdeles vellykket.
Superbred front med vertikal stil, og seriøse skjermreddere i forkant av bakhjulene, gjør sammen med størrelse og tilstedeværelse, Touareg til en skikkelig fet bil. Den ser veldig ut som en Volkswagen, men uten å fremstå som konservativ. Interessant, jeg synes dette er den kanskje tøffeste luksus-SUVen for øyeblikket.
Innsiden imponerer ikke mindre. Her har de rett og slett trått til voldsomt, en taktikk som passer bilen perfekt.
Digital luksus
For å ta det eneste minuspunktet først, er ikke kvalitetsfølelsen helt den samme som i de beste konkurrentene fra premium-merkene. Misforstå meg riktig: Dette er svært forseggjort og solid, de fleste materialene ligger godt over Volkswagens normale nivå, og det sier ganske mye. Samtidig kryper hardplasten litt høyere opp enn på, si en Q7. For eksempel i midtkonsollen mellom forsetene. Og en del detaljer har ikke riktig samme finish og utførelse.
Men det glemmer du antagelig fort, her er det mye annet som imponerer. For eksempel de to skjermene. Egentlig hadde Volkswagen tenkt at det skulle være én hel skjerm, men ideen ble forkastet av hensyn til kostnaden for kunden dersom det en gang i fremtiden skulle bli nødvendig å skifte ut. Dermed ble det to, som nesten henger helt sammen. Litt som i en Mercedes E- eller S-klasse.
Den rett foran deg huser instrumentene og måler 12 tommer, mens den i midten hele 15. Oppløsningen er skyhøy og de dominerer hele bilens interiør og gir svært høy tech-følelse.
Like interessant, er det helt nye operativ-systemet. Her fungerer ting på nye måter, og det er ikke vanskelig å gjette at vi vil se mye av det samme i kommende VW-modeller som for eksempel nye Golf som begynner å nærme seg.
Mens Volkswagen i lengre tid har vært kjent for å lage gode og lettfattelige infotainment-systemer, kommer her neste skritt. Nå er det mer som et nettbrett: Flere funksjoner og menyer, utformet og lagt opp på nye og smarte måter. For det første har du fått en hjem-knapp ala iPhone som lett tar deg tilbake om du skulle rote deg bort.
Videre kan du ved å bruke to fingre vippe hele skjermen til siden og få opp en ny, med andre valg. Siden skjermen er så stor, gis dessuten muligheter til å dele den opp i flere bokser uten at det blir lite og fiklete. En forenklende og kul funksjon her, er at om du trykker på en av boksen på skjermen litt lenger enn normalt, vil den vippe rundt og gi deg ulike valgmuligheter for handling innen det området boksen gjelder. Smart, og veldig enkelt.
AGR-seter
Store skjermer er imidlertid ikke alt. En annen viktig nyhet er innføringen av AGR-seter. Benevnelsen kjenner du antagelig allerede fra Opel, AGR er den tyske kiropraktorforeningen. Når setene er godkjent av dem, betyr det gjerne at de er noe utover det vanlige.
Og resultatet er like glimrende i Touareg som i en Insignia: Dette er lett de beste setene noen gang fra Volkswagen. Hardheten er akkurat passe, det samme er kombinasjonen av bevegelsesfrihet og sidestøtte. Alt stemmer perfekt, og toppes dessuten av kjøling og ikke minst massasje.
Sistnevnte begrenser seg til ryggen og ikke seteputen, men består til gjengjeld av en rekke bevegelige små puter som med sine bevegelser gir en helt annen oppfriskning av ryggen enn den sedvanlige bevegelige korsryggstøtten andre finner det for godt å kalle massasje. Du kan velge mellom 8 ulike massasje-programmer.
Ikke overraskende er også sittestillingen i seg selv perfekt enten du liker å sitte på den ene eller andre måten. Alt kan flyttes og justeres dit du vil på både sete og ratt.
Utstyrsnivået står selvfølgelig ikke tilbake for noe. Alt fra moderne headup-display i farger med høy oppløsning, via stemningsbelysning i 30 ulike farger, og til lydanlegg med 730 Watt og 14 høyttalere er tilgjengelig. Mye til ekstra kostnad, du vil nok raskt bruke et sted mellom 100 og 200 000 kroner for å utstyre Touareg med alt du vil ha. Samtidig er mer standard enn tidligere, så Volkswagen regner med kundene vil bruke noe mindre på utstyr enn i forrige Touareg.
Gigantiske plassforhold
Vi er tre i bilen under testkjøringen, og mens jeg tar plass bak rattet, spør sidemannen Volkswagens representant, som har slått seg ned i baksetet, om han skal kjøre setet litt frem. Jeg kaster et blikk på skrå bakover og slår fast at personen i baksetet allerede sitter med bena i kors: Her er det rikelig med plass både foran og bak, for å si det mildt.
Sittekomforten er selvfølgelig også god i baksetet, det er ikke bare plassen: Avstanden til gulvet gir fin knevinkel og lårstøtte, og baksetene føles påkostet i stoppingen og med behagelig vinkel på ryggstødet.
Om du ikke trenger den sløsende baksete-plassen, kan setet skyves forover, noe som øker bagasjevolumet fra svært romslige 697 liter til helt enorme 810. Vi snakker absolutt toppklasse hva bagasjerom gjelder, uansett bilklasse. En tredje seterad er ikke tilgjengelig.
Mer Volkswagen? Her er test av superstilige Arteon
LED Matrix
Også på sikkerhet viser bilen seg som den toppmodellen den er. Listen over aktive systemer er lang, og inkluderer blant annet semi-autonom kjøring i opp til 60 km/t fra Traffic Jam Assist, som også har en hjelpefunksjon med filholder der det foregår veiarbeid. Autobremsen fungerer helt fra 0 til 250 km/t, du har varsling og eventuelt automatisk stopp for kryssende trafikk foran bilen, og om du ikke skulle respondere på noen av varslingene når den oppfatter deg som uoppmerksom, vil den snart selv bremse ned og stoppe.
Dersom Touareg oppfatter at kollisjon er uungåelig, vil den klargjøre for sikrest mulig sammenstøt ved å forstramme belter, kjøre opp åpne vinduer, lukke takluke, klargjøre bremser og så videre.
I mørket, og dermed spesielt i Norge, kan du videre nyte godt av LED Matrix lys med hele 128 LED-dioder i hver frontlykt. De tennes og slukkes automatisk og kontinuerlig i takt med trafikken rundt deg, slik at møtende biler, eller biler du ligger bak, sortes ut så de ikke blendes, mens du ellers beholder fullt lys.
Vi hadde mulighet til å teste dette i mørket, langs regnvåte veier, og det fungerte utmerket – et av de bedre systemene der ute antagelig, noe det også burde være med dette antallet LED-dioder. Touareg har også et eget spredningslys som lyser svært godt til sidene og er et stort pluss ved sakte kjøring utenfor veien, eller ved manøvrering på mørke, trange plasser.
Varmesøkende natt-kamera som kan vises i hele skjermen rett foran deg, setter prikken over i-en for sikker kjøring i mørket.
Konklusjon
Touareg er en rett frem og ærlig luksus-SUV. Den mangler ikke noe, annet enn eventuelt et merke i grillen med mer status – som du har skjønt har den alt du kan tenke deg og mere til, enten vi snakker teknologi, utstyr eller plass. Men den prøver ikke å være noe annet enn det den er. Ingen spesielle ambisjoner om å få deg til å tro den er en sportsbil, ikke design som skal få folk til å tro det er en blanding av coupe og SUV, rett og slett få nykker nykker – bare en rett frem, stor, voldsomt komfortabel, luksuriøs, tøff og sikker SUV. Dette er både Volkswagens beste bil noen gang, og et svært attraktivt alternativ til premium-gjengen. Et noe nedtonet image sammenlignet med konkurrentene, er nok bare et stort pluss.
Volkswagen Touareg kommer til Norge i juli
Data:
Volkswagen Touareg V6 TDI | |
Pris fra | 863 500 (231 hk) |
Pris testbil | 952 900 + utstyr |
Motortype | V6 diesel |
Motorvolum ccm | 2 967 |
HK | 286 |
Nm o/min | 600 2 250 |
Sek. 0-100 km/t | 6,1 |
Topphastighet km/t | 235 |
Forbruk blandet l/mil | 0,69 |
Utslipp CO2 g/km | 182 |
Egenvekt kg | 2 070 |
Tilhengervekt kg | 3 500 |
Bagasjerom liter | 810 – 1 800 |
Lengde mm | 4 878 |
Bredde mm | 1 984 |
Høyde mm | 1 717 |
Akselavstand mm | 2 904 |