Hjem Klassikere Italienske auksjonshuset Aste Bolaffi holder sin første bilauksjon!

Italienske auksjonshuset Aste Bolaffi holder sin første bilauksjon!

Jeg er litt over middels interessert i bilauksjoner. Det er noe med det og ikke vite prisen på bilen, før den er solgt, og kanskje oppdage noen biler man sjelden ser. De store auksjonshusene har ofte disse perlene som er uoppnåelig for de fleste av oss. Det har blitt lukrativt å selge samlebiler, og nå blir vi kjent med en ny aktør. 

Av Vegar Bjørge

RM Sothebys, Bonham, Coys og Mecum med flere, har tjent mye penger på rike menn og kvinner som ønsker seg spesielle biler i garasjen sin. Bruktbilprisene for enkelte modeller har steget enormt i verdi, og spekulanter og investorer legger heller penger i bil enn kunst. Disse samler seg i auksjonslokaler, fremfor å kjøpe bil på finn.no eller blocket.se.

Aste Bolaffi er et auksjonsfirma som konsentrer seg om samleobjekter i form av mynter, medaljer, klokker, juveler, vin, fotografier, postere og autografer. Mye blir dyrt, og det meste er attraktive samleobjekter. Nå går de også over til bilauksjoner, og det skal bli spennende å følge med på hva vi kan vente oss av godsaker fra Aste Bolaffi i fremtiden. Det starter lovende, og i dag har de en samling av modeller og biler fra Bertone, i tillegg til mye annet. Du kan se en del av det i bildekarusellen nederst.

Peugeot 505 er kanskje ikke så spennende for alle, men jeg har en forkjærlighet for denne elegante franske familiebilen. Hos Aste Bolaffi selger de en 505 Break 4×4 Dangel. Omtrent 5000 Dangel-Peugeoter ble bygd, de fleste som 504. Bare 500 eksemplarer av 505 kom fra rullebåndet, og derfor er disse ytterst sjeldne. Det er ikke mange som har overlevd afrikas karrige land, men denne ser utrolig bra ut. Dette eksemplaret ble levert til den franske ambassaden i Lybia, og har bensinmotor, noe som er sjeldent for Dangel-bilene. Estimert pris 16 000 – 20 000 Euro.

Lancia Delta HF Turbo er en bil mange kjenner igjen i rallyløypene. Lancia Delta kom i 1978, og på 80-tallet kom verstingsversjoner med turbo for bruk i rallyløypene. Denne bilen ble gitt i gave til Andrea Zagato, og han måtte selvfølgelig gjøre noen forandringer på utseendet. Vellykket? Det er uansett en samlerbil, og mest sannsynlig den første bilen Andrea Zagato bygde om. Prisestimat er 30 000 – 45 000 euro.

Det som er spesielt med denne auksjonen er at man legger ut to spesielle Bertone-biler for salg. Bertone gikk konkurs i 2014, og de fleste biler som Bertone eide, har blitt solgt. Nå gjenstår det bare en håndfull, og dette er to av de. Den ene er Bertones siste showcar, Bertone Nuccio, som de bygde til sitt 100 års jubileum. Den bygger på teknikk fra Ferrair 430 F1, mens formen er langt fra Ferrari. Frontruta og taket skiller seg ut, og gjør hele formen på bilen. Prisestimatet på denne unike bilen er 280 000 – 320 000 Euro.

Alfa Romeo 8C Competizione «Pandion» Bertone er kanskje en av de vakreste bilene Bertone har skapt, og denne er det også kun en av i hele verden. Denne ble bygget til 100 års jubileumet til Alfa Romeo, og basisen sier seg selv. Prisestimat er 220 000 – 260 000 Euro, og inkludert er en del godis fra Bertone, slik som noen støvletter som passer bilen perfekt.

Du kan lese mer om bilene på www.astebolaffi.it
Her kan du også studere en del bilder, og jeg anbefaler nærmere titt på de to Bertone-modellene. Det er også en del modeller og tegninger fra Bertone som går under hammeren i dag i Milano.