Hjem Nyheter Range Rover 6×6 SLT

Range Rover 6×6 SLT

Det er ikke mange som har behov for en bil med drift på 6 hjul, ihvertfall ikke de som driver med persontransport. Likevel finnes det noen bilmodeller for de som har litt mer utfordringer på vei til hytta. AMG har bygd om Gelenderwagen så den blir en 6-hjuling med drift på alle akslinger. Nå kommer også et alternativ for de som liker Range Rover. 

Av Vegar Bjørge

Det er egentlig ikke så vanskelig å tenke seg steder hvor man har behov for en 6-hjuling med god framkommelighet. Noen har stående en ATV med 3 akslinger, og bruker den til tøffe behov.

Range Rover 6×6 SLT er også bygd for å ta seg fram på de fleste steder. Sanddyner i midtøsten er et tenkt scenario, framfor tømmerveier på Østlandet. Skulle man likevel bruke redskapen man kjøper, og man har kjøpt en Range Rover av nevnte slag, er det kanskje henting av tømmer langt inne på skogen som gjelder. Få vil mene at det er en god ide, men det er liten tvil om at bruksområdene på slike biler, er begrenset, om man da ikke har god fantasi.

Det blir de færreste som har råd til bilen, og den blir bygget i begrenset opplag. Det er det tyske firmaet T. Fotiadis Design som har tatt fram denne spesielle Range Roveren. Til daglig er det luksusyachter og interiør for de rike som står på agendaen, og planen er å tilby de kresne kundene noe utenom det vanlige. Det er mange som mener en standard Range Rover blir litt kjedelig.

Vil du ha en slik i garasjen, må du først ordne deg en garasje som er stor. Bilen er 6,2 meter lang og 2,13 meter bred. Høyden på 1,85 meter er kanskje ikke noe problem.

Motoriseringen består av standard JLR-motorer. Det vil si alt fra 2,0 liters R4 med Plug-in hybrid løsning, til de store diesel- og bensinmotorene. Det blir satset mer på overdådig og praktisk luksus, fremfor rå kraft.

Derfor er interiøret påkostet og vær så det. Stolene er fra Foglizzo, vinkjøler er på plass, slik også elektrisk fellbare bord, LCD-skjermer for de bak og Wifi-løsning er, for å nevne noe.

Det blir ikke offesiell debut før i september, og da skjer det på båtutstilling i Monaco, men regn ikke med at den kan brukes på vannet av den grunn.

Foto: T. Fotiadis Design