Aston Martin utvider sin DB11-serie og gir den mer kraft og bedre kjøreegenskaper. DB11 AMR er raceinspirert, selv om den er bygd for landeveien. Små forandringer er gjort, for at man skal kunne ta ut enda mer på veien. Effekten er økt, sprinten er kjappere og toppfarten er langt over det forsvarlige.
Av Vegar Bjørge
Under åpningen av det nye senteret til AMR ved Nürburgring, ville fabrikken også vise frem det siste som kommer fra spesialistene i racingavdelingen. Dette er den tredje AMR-modellen fra Aston Martin, og den får konkurrentene til å se tamme ut.
Hjertet i nye Aston Martin DB11 AMR er en V12 på 5,2 liter som nå gir 639 hk / 700 nm. Sprinten til 100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder, 0,2 sekunder kjapppere enn vanlige DB11 V12. Motoren kommer selvfølgelig med sylinder deaktivering, for best mulig drivstofføkonomi, noe som sikkert er spesielt viktig på denne modellen. Den skal klare seg med 0,85 l/mil ved landveiskjøring i moderat fart.
Utvendige kjennetegn på modellen er nye smidde aluminiumsfelger, mer bruk av karbon og blanksorte detaljer. Lyktene er forsiktig sota.
Innvendig er det sløst med Alcantara og skinn. Stolene har fått AMR-merket brodert i ryggen, og man finner også AMR-merket på forskjellige steder i interiøret. Sportslig luksus er en selvfølge.
I tillegg til standard utgaven av DB11 AMR, blir modellen tilgjengelig i 3 spesielle designer-utgaver. I tillegg får man også bilen i en limited-edition utgave, DB11 AMR Stirling Green som blir begrenset til 100 eksemplarer.
Prisen starter på 174 995 pund før lokale avgifter.
Foto: Aston Martin