Rolls-Royce Cullinan er ikke for alle, men for de som har råd, kan nå Rolls Royce tilby en bil som tar deg uanstrengt dit du måtte ønske. Det handler om luksus. Det handler om eventyrlyst. Det handler om de få.
Av Vegar Bjørge
Det er ingen tvil om at Rolls-Royce Cullinan er en ekte SUV, i følge Rolls-Royce. Den tar deg dit du vil uansett hvor, på en uanstrengt måte. Om det gjelder den som sitter bak med en kopp te, eller om det er føreren med hendene fulle av små og store utfordringer, sies det lite om.
Den har en stor front, slik en Rolls-Royce skal ha, boksete design, som en gammeldags SUV, og den ser seriøs ut. Store hjul vitner om muligheter for off-road, høy bakkeklarering forteller at det er off-road den er bygd for, og mange luksusdetaljer vitner om at komforten ikke er glemt.
Du skal nok være mer enn heldig om du ser en Cullinan når du er ute på fottur i det fri. Denne er nok vanligere i hippe millionbyer, eller feriesteder som Monaco, Nice og Dubai. Likevel må det være en lettelse for de som har råd til Rolls-Royce Cullinan, at de nå ikke trenger å begrense seg, uansett hvor de måtte ønske å dra.
Innvendig handler det mer om passasjeren enn sjåføren. Rolls Royce er en bil du aker i, og da er man på første klasse. Dører, som åpnes i forkant, tar deg inn i en salong med skinn overalt, utsøkte detaljer og de fineste materialer. Helt bakerst har bagasjerommet fått en utforming som gjør at Cullinan er perfekt som jaktbil. Baksetene er mulig å felle ned, så til og med det aller største jaktutbytte kan tas med hjem.
Det er to forskjellige bakseteløsninger for Cullinan. Den ene er Lounge-seter, som gir muligheter for 3 passasjerer bak. Lounge-setene har perfekt finnish, og man kan felle de ned for maks bagasjeplass. Dermed er bagasjerommet utvidet til 1930 liter, og man kan ta med seg gjenstander med en lengde på opptil 224,5 cm. Bagasjeromsgulvet er elektrisk hevbart så man får et helt flatt gulv. Med baksetene i bruk har man alt fra 526 til 600 liter bagasjeplass.
For de som ønsker mer luksus, og ikke har behov for den samme fleksibiliteten, er det mulig å bestille Individual-seter. Da er det plass til 2 passasjerer i baksetet, og hver passasjerer har sin egen stol som er elektrisk stillbar i mange retninger. I mellom passasjerene er det plass til en kjøler, glass og vinflasker eller Colabokser, alt etter eget ønske.
Bagasjerommet er skilt fra passasjerkabinen med et elegant glass, som gir enda mer komfort til passasjerene. Dermed merker de ikke temperatur forandring når bagasjedøra er åpen, og det blir enda roligere i kupeen.
Motoren i Cullinan er den vanlige V12eren på 6,75 liter og 571 hk. Den er sterk som en bjørn og gir heftige 850 nm, krefter nok for de aller fleste. Det er selvfølge med firehjulsdrift på en slik bil, og den er også utstyrt med styring på alle hjulene. Dermed økes fremkommelighet på trange steder, og kjøreegenskapene skjerpes på veien. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, og forbruket rett rundt 1,5 liter per mil.
Architecture of Luxury ligger til grunn, samme aluminiumsplattform som nye Phantom har. Dermed har man spart en del vekt, slike biler har en tendens til å bli fryktelig tunge, og man får et mer stabilt chassis. Chassiset er avansert og skal kunne gi perfekte kjøreegenskaper uansett hvor man kjører, takket være hjelp fra Rolls-Royce sitt «Magic Carpet Ride»-system.
Den er stor, Rolls-Royce Cullinan, hele 534,1 cm lang, 216,4 cm bred og 183,5 cm høy. Akselavstanden er 329,5 cm, mens tørrvekt er 2660 kg. Her er det altså snakk om en av verdens største SUVer, med alt av teknikk, førerassistentsystemer, tilkoblingsmuligheter og komfortutstyr tilgjengelig.
Cullinan er forresten navnet på verdens største diamant, som nå er å finne i de engelske kronjuvelene. Da er det kanskje ikke rart at SUVen koster heftige 375 000 dollar i USA…..
Foto: Rolls-Royce