For de som synes Gelenderwagen er for lite eksklusiv, og GL er for tam, kommer det etterhvert utgaver av Maybach som skal tilfredsstille kresne SUV-kunder. Nå vil nok ikke den første SUVen fra Mercedes-Maybach se ut som konseptet de viser på Auto China, men vi får kanskje forsmaken på hvordan den ultimate luksus SUVen skal være?
Av Vegar Bjørge
Det er liten tvil om at Mercedes-Maybach finner en spesiell niche med dette konseptet, og det er få SUVer som ser ut som en stor sedan.
– Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury er en totalt ny niche vi aldri har sett før, sier Gorden Wagener, Sjef Designer hos Daimler AG.
– Vårt konsept kombinerer DNA fra en SUV med Sedan, og resultatet er en ultramoderne SUV med et three-box design, fortsetter han.
Utseendet er spesielt, og smaken er forskjellig. Sedanen ser noe merkelig ut når den går på stylter, men likevel er det noe elegant over den. Fronten har stor prangende grill, elegante LED-lamper, kledelige luftinntak og et høyt panser. Langs siden går en elegant kromlinje til bakenden. Krom er ellers mye brukt utvendig, og turbinfelgene i størrelse 24″ er også i blankpolert krom.
Innvendig er det overdådig luksus som gjelder. Mengder av skinn sammen med ibenholttre, som ofte blir brukt i kinesiske møbler, skal gi en stuelignende atmosfære. To glassflater i taket slipper inn masse lys, og skal gi enda bedre følelse av god plass. Baksetepassasjerene har et tesett i mellom seg, men dette kan sikkert byttes ut med hva man måtte ønske. Stolene bak er selvfølgelig elektriske stillbare, med både varme, kjøling og massasje.
Sjåføren har det ikke så mye dårligere. Han skal temme elmotorene på til sammen 750 hk, og førermiljø preges av en sportslig luksus. Det hvite skinnrattet er avrundet i bunn med en blå ring i navet. Kromet utvendig har også funnet veien inn, og plassert seg i ytterkant av rattet. To små skjermer med trykksensitive knapper sitter på eikene i rattet. Skjermer er det også rett foran sjåføren. Informasjonen vises elegant og med en nøyaktighet få andre matcher.
Denne gedigne luksussedanSUVen er 526 cm lang, 211 cm bred og 176 cm høy. Elmotorene gir en rekkevidde på rundt 500 km og de 750 hk skal kunne dytte bilen opp i 250 km/t. Man kan superhurtiglade batteriet i 5 minutter for å få en rekkevidde på 100 km. Akkurat denne løsningen bør finne veien til en produksjons modell så fort som mulig.
– Med sensualitet og raffinement, har vi skapt en tidløs bil som understreker posisjonen Mercedes-Maybach har som det ultimate luksus merket, avslutter Gorden Wagner.
Foto: Mercedes