Fra 2019 går Porsche inn i Formel E-mesterskapet, og dette er en strategisk satsing, og viser veien videre for merket. Porsche har store tanker om elektrifisering, men vil fortsatt ta godt vare på sine sportsbiltradisjoner. Derfor er de første helelektriske bil fra Porsche også noe utenom det vanlige. Supersedanen Mission E og Mission E Cross Turismo.
Av Vegar Bjørge
I Geneve fikk vi se generasjon 2 av Formel E-bilene, og det ser lovende ut. Formel E går mot mer ekstreme biler, noe de må for at interessen skal øke. Mange fabrikanter er allerede etablerte i Formel E, men mesterskapet trenger enda flere, og Porsche er en viktig tilvekst.
– De siste årene har FIA og Alejandro Agag gjort en fantastisk jobb, sier Fritz Enzinger hos Porsche. Han er ansvarlig for Formula E satsingen.
– Det er på grunn av denne utviklingen, at vi nå ser muligheten til å konkurrere på racebanen, mot mange av verdens største bilprodusenter, fortsetter han.
Porsche har hatt god erfaring med elektriske drivlinjer, og LeMans Protoype 919 Hybrid Project viser at de kan det de driver med. Det er kunnskap de kan ta med seg til Formel E, der chassis og batteri er likt for alle, men mye kan også produsentene selv styre, og derfor er erfaringen Porsche tar med seg fra LeMans viktig.
Formel E er inne i sin 4. sesong, og sesongene følger ikke året, men starter på høsten og slutter i juli. Porsche kommer inn i sesong 6, da man også får helt nye biler. Kanskje Formel E etterhvert blir morsomt å se på? De trenger uansett de største sportsbilprodusentene for å øke populariteten.