At nye Insignia er en stor, komfortabel og flott bil å kjøre vet vi. Men hvordan ble en Opel en av de beste vinterbilene på markedet?
Tekst og foto: David K Andersen
Vi har kjørt Opel Insignia ved en rekke anledninger siden introduksjonen i fjor sommer. Blant annet hentet jeg i april i fjor en helt ny bil på Opel-fabrikken i Rüsselsheim og kjørte den hjem til Norge. Nylig kjørte vi også for første gang Insignia GSi.
LES VÅR PRØVEKJØRING AV NYE INSIGNIA GSI HER!
Mellomklassen
Greia med denne bilen er muligens litt komplisert, men heng med på dette, det er verdt å få med seg. I alle fall om du bryr deg litt om det å kjøre bil: Mellomklassen, du vet Passat, Mondeo, Avensis, denne og så videre, er truet og muligens utdøende. Folk kjøper rett og slett stadig færre slike biler, de velger SUVer og crossovere istedet. I Norge stikker selvfølgelig de elektrifiserte av med en god bit av markedet også, men det er i sammenhengen uviktig, siden markedet vårt er så lite.
Synd, mener vi. Si at du skal kjøpe en familiebil til 500 000 kroner – en ganske normal pris for noe med god plass i baksetet og godt over 500 liter i bagasjerommet. For den prisen, får du enten en mellomklassebil som dette, eller du får en kompakt-SUV.
Mellom de to, selger veldig gjerne bilprodusenten deg en kompakt-SUV. Grunnen til det er at en kompakt-SUV er en betydelig enklere bil. Den er som regel basert på noe fra Golf-klassen. Og det er av en eller annen grunn «lov» til å spare på alt fra interiørkvalitet til chassis-kompleksitet så lenge det er en SUV og ikke en vanlig lav personbil. Den er med andre ord billigere å lage og da er det mer penger å tjene.
Resultatet er at dersom du går for en mellomklassebil istedet for en SUV, stil samme pris, får du i de fleste tilfeller en langt mer avansert og gjennomutviklet bil. Kjøreegenskapene og komforten kan være, og er ofte, enormt mye bedre i mellomklassebilen.
Men siden markedet er på tilbakegang, er det få som tar bryet med å utvikle nye mellomklassebiler. Et av unntakene er Opel, som fortsatt har tro på segmentet, og har brukt enorme ressurser på å utvikle en helt ny Insignia som både skal være så stilig, og så velkjørende, at du heller velger den enn en SUV.
Vellykket
De lykkes godt med begge deler. Utseendet er mer eller mindre udiskutabelt svært attraktivt, og bak rattet følger bilen opp.
Seter og sittestilling er enestående. Du kan selvfølgelig sitte høyt og rett slik noen liker, men først og fremst kan du senke setet skikkelig og dra med deg rattet ut. Insignia byr da på skikkelig cockpitfølelse, samtidig som de lengste blant oss også er påtenkt med justerbar lårstøtte og det hele.
Setene er et kapittel for seg, som i Astra og mange andre Opel-modeller, er dette såkalte AGR-seter – godkjent av den tyske kiropraktorforeningen. Poenget her er imidlertid at de i Insignia er helt egne og enda mer påkostet og komfortable enn i de andre (mellomklassen, vet du). I tillegg til at de er fantastiske å sitte i, er de naturligvis også utstyrt med ventilasjon og massasje.
Noe mer støy fra hjulhusene enn ønskelig, er et minus ved de rimeligere Insignia-modellene. Denne har imidlertid aktiv støydemping (noise cancelling ala hodetelefoner). Det starter derfor bra på komfort-siden, og blir bedre: Fjæringskomforten er tross 20-tommers hjul svært god.
Utpreget sportslig er ikke Insignia, ikke sånn som Mazda 6 for eksempel. Men selv om den kunne hatt mer tilbakemeldinger fra underlaget gjennom rattet og muligens vært mer leken på bare, svingete veier, er den likefullt nokså tilfredsstillende å ratte fra sving til sving. Med betydelig lavere vekt enn den gamle, og svært avansert og godt optimalisert hjuloppheng, har du massivt veigrep og alltid kontroll.
Vinterbilen
Men så var det dette med vinteren. Insignia har jo hatt firehjuldrift før også, og de har det i Mokka X, så konseptet er naturligvis ikke nytt for Opel. Men samtidig lurer det noe ganske annerledes under skallet på Insignia.
Twinster, heter firehjulsdriftsystemet. Vi har snakket en del om det her på Bil og Motorbloggen før, for det er et uvanlig smart system. Men en skikkelig vintertest har vi ikke gjort før nå.
Tingen med systemet er at det mangler differensial bak. Istedet er det montert en elektrisk styrt clutchpakke på hver side. Resultatet er ikke bare mindre effekttap: Bilen kan kontrollere kraftfordelingen til bakhjulene 100%.
Et kjent triks veldig mange bruker for å hjelpe bilen med å styre inn i svingen – enten det er for raskere rundetid på racingbanen eller for tryggere kjøring på vintervei, er å bremse det innerste hjulet. Det slipper Insignia, den kan istedet sende mer krefter til det ytterste.
Akkurat som på Ford Focus RS med samme system, er resultatene i den virkelige verden utrolige.
Som med alle biler, uansett system, må du passe på å få ned hastigheten før svingen når det er glatt. Forskjellen er at etterpå, når du går på gassen igjen, dytter Insignia nesa på bilen inn i svingen. Det er helt utrolig å oppleve på vinterføre. Absolutt null understyring under pådrag.
Skulle du ha muligheten til å leke litt på lukket bane, blir det enda bedre. Antisladd-systemet kan nemlig slås helt av, og da er det Colin McRae neste. Du kan til og med gå inn i svingene altfor fort, men om du så trykker på gassen idet du er i ferd med å undertyre av veien, dytter den nesa inn og du tar deg gjennom med lett firehjuls-sladd. Farlig moro.
Mye lys og varme
Men det er mer som skal til for å bli en vinterbil utenom det vanlige. For eksempel at varmen kommer raskt. Med 260-hesters bensinturbo, er det nettopp det den gjør. Den fordeles dessuten svært behagelig av klimaanlegget. Aldri for mye varme hverken oppe eller nede, og aldri kaldt noe sted (bilen ble testet i ned til 28 kuldegrader).
Videre har Opel varmet opp alt som kan varmes. Forsetene, baksetene, rattet og frontruta (aldri nødvendig å skrape is, bare vent et minutt eller så etter start).
Lyset er kronen på verket. Intellilux LED Matrix betyr fullautomatisk hovedlys som via kamera leser trafikken rundt deg og har evnen til å svarte ut møtende biler og de du kjører bak, men ikke mer. Si at du ligger på landeveien i mørket med fult lys på og så møter en bil. Om du følger den møtende bilen med øynene, vil du legge merke til at den konstant er inne i en liten svart boks, som følger den helt til den er forbi. Alle andre steder har du fullt lys.
Med kraftige LED-lamper, betyr forresten fullt lys kraftig hvitt skinn som sprer svært godt til siden og også lyser langt forover. Ekstralys er ikke nødvendig, selv om du som jeg, bor langt ute på landet.
Hakene
Nei nå var det da veldig mye skryt, sier du, og du har rett. Jeg er bilentusiast, jeg elsker å kjøre bil, og når jeg kommer over noe som er så bra å kjøre som dette, blir jeg gira. Men ja, selvfølgelig er det svakheter å finne hos Insignia.
Den kunne vært mer sportslig på tørre svingete veier – vært litt mer sånn at den innbyr til, og belønner, aktiv kjøring med tilbakemeldinger via ratt og sete. Samtidig er snart GSi her, og vil ta hånd om den biten. Dessuten er jeg usikker på om jeg ville byttet bort komfort mot mer sport i denne bilen.
At du må opp på 210-hesters diesel eller denne 260-hesters bensinen for å få firehjulsdrift, gjør kalaset relativt kostbart. Forhåpentligvis vil Opel snart utvide programmet litt – for eksempel utstyre 170-hesters dieselen med 8-trinns automat med trekk på alle fire.
Motoren, som totalt sett tilhører plusspunktene, får også et par minus i margen. Det ene gjelder forbruket, som gjerne havner noe høyere enn ønskelig. Og selv om den er svært kraftig og gir Insignia godt skyv, er eksempelvis konkurrenten VW Arteon med bare 20 hestekrefter mer, betydelig raskere i akselerasjonen.
Ja, og så får du ingen offroader da – der taper selvfølgelig denne forholdsvis lave personbilen mot SUV uansett hvor bra firehjulsdriften er.
Konklusjon
Som du har skjønt, er Insignia en av favorittene blant familiebiler for tiden. Den er attraktivt priset med de rimeligste motorene, og gir muligheter for en svært velkjørende stor bil for en rimelig penge. For de som vil koste på ekstra for større motor som dette, blir opplevelsen enda bedre. En moderne mellomklassebil er i høyeste grad verdt en prøvetur før avgjørelsen tas.
Det som overrasker er vinteregenskapene. Ikke bare er alle alternativer fra folke-merkene sjanseløse – Insignia med trekk på alle fire gir selv etablerte firehjulsdrift-spesialister og premium-alternativer trøbbel med nattesøvnen.
Data:
Opel Insignia Grand Sport Premium 2.0 260 hk AWD A8 | |
Pris fra | 379 900 (165 hk) |
Pris testbil | 693 100 |
Motortype | R4 turbo bensin |
Motorvolum ccm | 1 998 |
HK o/min | 260 5 300 |
Nm o/min | 400 2 500 – 4 000 |
Transmisjon | 8A 4wd |
Sek. 0-100 km/t | 7,3 |
Topphastighet km/t | 250 |
Forbruk blandet l/mil | 0,86 |
Utslipp CO2 g/km | 197 |
Egenvekt kg | 1 608 |
Tilhengervekt kg | 2 200 |
Bagasjerom liter | 490 |
Lengde mm | 4 910 |
Bredde mm | 1 871 |
Høyde mm | 1 445 |
Akselavstand mm | 2 829 |