Genesis er premiummerket til Hyundai, og er konkurrent til Lexus og Infiniti. Merket selger bra i USA, og er mer eller mindre ukjent i Europa. Norge har så vidt hatt besøk av noen få Genesis-biler, men det kan bli en forandring på det, om Genesis Essentia Concept blir en virkelighet. 

Av Vegar Bjørge

Hos Hyundai er det stort fokus på elektrisitet om dagen, og Kona med eldrift er like populær som påskemaskipan. Derfor er det ikke overraskende at Genesis også fokuserer på elektriske drivlinjer. Likevel er konseptbilen oppsiktsvekkende lekker.

Med klassisk sideprofil, futuriske fartstriper, moderne front og tidløse måkevingedører gjør den entrè på bilutstillingen i New York.

Essentia viser hvordan Koreanerne tenker seg en Grand Turismo. Vekten holdes nede ved utstrakt bruk av komponenter i lettmetall. Monocoque i karbon, batteripakke plassert nesten på bakken og mesteparten av vekten sentrert i midten burde gi fine kjøreegenskaper.

Interiøret preges av en stor skjerm som går i hele bredden av dashbordet. Rattet er avrundet i bunn, men ser en tanke stort ut. Pianolakkerte flater sammen med skinn i cognac-farge på stoler foran og blått på stoler bak, gir en smak av eksklusivitet i cockpiten. I midtkonsollen finner du blant annet kule flyinspirerte spaker.

Essentia Concept viser også en del interessante tekniske løsninger som kommer i produksjonsklare modeller hos både Hyundai, Kia og Genesis. Slik som live trafikkinformasjon, hvor bilen velger ruten som passer best for deg. Den setter også opp bilen automatisk til din kjørestil. Er det madammen som skal ut å kjøre, vil den kanskje legge veien innom alle kjøpesentrer som finnes langs den ruta man skal, men er det far i huset, handler det kanskje om krokete veier langt unna by og larm. Bilen blir selvfølgelig da satt opp litt mer søvndyssende for madammen, mens far får et hardt chassis og glede seg over.

Selvfølgelig åpnes og lukkes bilen ved hjelp av fingeravtrykk. Når du først har fått opp dørene, som faktisk går oppover, er det enkelt å ta seg inn både til framseter og bakseter.

Nå kommer nok ikke Essentia Concept til å gå i produksjon, men den viser tydelig at Genesis tenker sport. Det kan hende den ikke blir så vanlig i Norge, men skulle de satse på en elektrisk GT-vogn, skal man ikke se bort i fra at interessen også vekkes hos Kona-entusiastene. Hadde jeg vært blant de, kunne nok kanskje fristelsen blitt stor til å bytte bort Kona med en Essentia…..

Foto: Genesis