Hjem Bilutstillinger Ny og mer aggressiv Toyota RAV4 er klar

Ny og mer aggressiv Toyota RAV4 er klar

En av de største nyhetene på New York Auto Show er helt nye Toyota RAV4. Tøffere i utseende og med ny hybrid drivlinje.

Av David K Andersen

Denne bilen kommer du til å se mye av i Norge, så ta en ekstra kikk. RAV4 endrer ikke uventet design-tema med denne nye generasjonen, og vi ser helt klart slektskap til C-HR. Ikke på noen måte like ukonvensjonell i linjene som sin lillebror, men definitivt i slekt.

Det er vanskelig å dømme fra bilder, vi får ta en nærmere vurdering av utseendet når vi ser den i virkeligheten for første gang (regner med det skjer på Paris-utstillingen til høsten), men det er i alle fall liten tvil om at det her er mer aggressivt, røft og tøft enn før. At det er en SUV det er snakk om, er ikke vanskelig å se. Med tanke på det lekre designet nye Auris får, er det liten tvil om at Toyota fremover vil sette et tydelig skille mellom personbil og SUV.

Under skallet sitter RAV4 på TNGA-plattformen, den samme som Prius, C-HR og blant annet kommende Auris. I praksis snakker vi en stivere men lettere struktur, som har vist seg å gi godt potensiale for fine kjøreegenskaper og god komfort. Regn derfor med at RAV fra nå av blir skarpere å kjøre enn tidligere.

Et nytt hybrid-system vil forsterke den trenden – Toyota sier bedre respons skal være en av forbedringene med den nye generasjonen fullhybrid. Som før vil motoren være en 2,5-liter, og det vil være to elektriske motorer. En på drivlinjen foran og en rett på bakakselen, på versjonene med firehjulsdrift.

I tillegg kommer den i ren bensin-versjon. Da vil det sitte en 2-liter under panseret, og firehjulsdriften vil være et nytt og bedre mekanisk system som blant annet skal kunne kutte ut bakhjulsdriften på en effektiv måte når det ikke er behov. Hva slags bensinmotor det er snakk her vet vi ikke, men det er kanskje lov å håpe på en ny turbomatet utgave, selv om det kanskje ikke er veldig sannsynlig.

Nye RAV4 er bare marginalt større enn utgående versjon, men får 3 cm lenger akselavstand og dermed også kortere overheng foran og bak. Dette burde også bety bedre plass innvendig, selv om allerede dagens modell har et svært romslig baksete. Bilen er også 1 cm bredere enn før.

Mer enn dette vet vi foreløpig ikke, så da er det bare å studere bilder mens vi venter på en nærmere kikk over sommeren.