Av Vegar Bjørge
Tenk en Audi uten firehjulsdrift og noe så unikt som bare drift på bakhjulene? Audi R8 V10 RWS er spesiell og skal logre mer med baken enn de fleste andre Audi’er. Den får ikke noe Quattro-hjelp, men må klare seg selv med det feste bakhjulene finner.
5,2 FSI motoren yter 540 hk og 540 nm, så bakdekkene må virkelig jobbe for å få kreftene ned i bakken. Toppfarten er 320 km/t og sprinten til 100 skal gå unna på 3,7 sekunder. Motoren er koblet til en effektiv og rask 7 trinns S-Tronic girkasse.
Ettersom det er en plan bak alt Audi gjør, så har de også planlagt R8 V10 RWS godt. Den 1590 kg tunge bilen har fått tilpassede dempere for å kontrollere bakenden, uansett om den ligger i sladd, eller om den skal plante alle kreftene mest mulig effektivt i asfalten. Sjåføren bestemmer via valg av kjøreprogrammer, som går mer mot det sportslige enn økonomiske. Eco-knappen er en pedal som kalles gasspedal, og har best av å være mest mulig plantet mot gulvet.
Kjøreegenskapene skal være meget gode takket være en vektfordeling på 40,6 % fram og 59,4 % bak, i tillegg til en meget effektiv elektromekanisk styring. Sportsdekkene i dimmensjon 245/35-19 fram og 295/35-19 bak påvirker også kjøreegenskapene, og det er nok ingen ulempe å ha et godt forhold til den lokale dekkleverandøren.
Grillen er mattsort, noe også luftinntak foran og bak er. Du kan få den med en Misano rød racingstripe, slik den tøffere R8 LMS GT4 har. Innvendig er det skinn og Alcantara som gjelder. Man kan få bøttestoler som ekstrautstyr. Et emblem forteller hvilket nummer i rekken av 999 bilen din er. Spesialmodellen leveres som coupe eller spyder og prisene starter på 140 000 euro for coupe og 153 000 euro for spyder, før Siv Jensen skal ha sitt.