Av Vegar Bjørge
Det er klart for fornyelse av Dacia Duster, og importøren bad oss med en dag til Opaker Gård for lek og moro. Men først var det lunsj på programmet, og mose på menyen. På Opaker Gård handler det om bærekraft, kortreist mat og lokale råvarer. Kjøttet kommer fra frittgående dyr som lever av å spise gress, og får ingen form for kraftfor. Dermed får de en naturlig vekst som gir ekstra god smak på kjøttet. Lunsjen gikk ned på høykant, både kjøttet, de sprøstekte grønnsakene og mosen.
Selv om ikke Dacia Duster er like kortreist, trivdes den godt på gården ved Glomma. Åkrene, som skal gi dyrene mat om sommeren, brukes også vinterstid. Derfor er det både isbane, offroad bane og gode forhold for lek i snøen. Perfekt for nye Duster skulle det vise seg.
Før vi tok til med leken, ble det en tur på landevei med nye Duster, og selv om turen ble kort, ga det helt klart mersmak. Førerplassen i Duster har blitt triveligere, og den opplevde kvaliteten er bedre enn i utgående modell. Setene er faste og gir god støtte, i tillegg til god komfort. Rattet er godt å holde i, selv om det er litt stort, og instrumentene er lettleste og knapper, brytere og hjul er i nær avstand til føreren. Både sete og ratt har greie justeringsmuligheter, så det går fint å finne en god sitteposisjon. Det største minuset er plasseringen av infotainmentskjermen, som sitter lavt på dashbordet.
Støyen skal være redusert, noe som ikke er så enkelt å oppdage på isete vinterveier. Hele 3,5 db skal være tatt bort mellom 2400 og 4000 omdreininger, og opplevd støynivå er 4,5 db lavere enn gamle Duster. Lyd er i noen tilfeller veldig positivt, og derfor har Dacia oppgradert lydanlegg på den nye bilen.
Noen vil nok hevde at den ser veldig lik ut forrige utgave av Duster, men alt er nytt på bilen, og om man får muligheter til å se bilene ved siden av hverandre, er det enkelt å finne forskjellene. Designen er Duster, men mer moderne. Frontrute, skjermer, lykter, panser, bakluke, takbøyler og mye mer er nytt. Lysene foran har fått LED-teknologi for kjørelysene.
Av andre nyheter som gjør bilen mer moderne, kan nevnes elektrisk servostyring, Blinsonevarsler, Automatisk klimaanlegg, Multi View Camera, Nøkkelkort med hands-free-funksjon, 4×4 informasjonssystem, ECO scoring & Coaching-system, Hill Descent Control. Kanskje ikke imponerende utstyr, men fortsatt er Duster en rimelig bil. Du får den fra kr 199 900,-. Med trekk på alle fire koster den kr 267 900,-. Med slike priser blir det mye bil for pengene.
Vi har testet utgående modell av Duster
Det som er veldig ok med Duster, er at den ikke ønsker å være mer enn den er. Og den er en god arbeidsbil, som du tar med deg nesten overalt. Det var dette herskapet ønsket å vise oss med testbaner rundt Opaker Gård.
Det er ikke vanskelig å kjøre seg fast med en bil, det er bare snakk om hvor mye snø man prøver å forsere. Når snøen pakker seg godt foran og under bilen, og man dytter i oppoverbakke, så blir det til slutt stopp. Likevel er framkommeligheten hos Duster meget bra, og man har muligheter for å låse firehjulsdriftsystemet så det drar 50/50 foran/bak.
Med god avstand til bakken, og korte overheng, er Duster en meget lett bil å manøvrere i terrenget, og på offroad-løypa klarer den både stupbratte nedfarter og brutale høydeforskjeller uten nevneverdige problemer. Vi lar oss faktisk imponere av hvor anvendelig bilen er utenfor allfarvei.
Det finnes biler som tar seg bedre fram enn Duster, og det finnes biler som er mer komfortable, men skulle jeg hatt en bil jeg kan kjøre hvor jeg vil med, så er Dacia Duster mitt førstevalg, og det har selvfølgelig litt med at det er en bil til en overkommelig pris. Man trenger heller ikke være alt for redd for store påkostninger om bruken skulle være litt vel tøff. I tillegg virker materialene den er bygd av, som ganske robuste, og Duster inngir den respekten en slik bil bør ha.
Motorutvalget er en dieselmotor og en bensinmotor. Dieselen på 110 hk får du med firehjulsdrift, men uten automat. Det trenger du egentlig ikke. Bensinmotoren på 1,2 liter og 125 hk kan man få med EDC dobbelclutsjkasse, men ikke sammen med firehjulsdrift. Da må man klare seg med manuell kasse.
Her kan du lese mer om nye Dacia Duster
Konklusjonen blir at Dacia Duster har blitt en bedre bil enn det den var, uten å koste særlig mer. Dermed bør det være muligheter for at den også selger bedre enn det utgående modell gjorde. Vi kommer med en bedre test så fort vi får tak på en testbil.