Tekst og foto: David K Andersen

En gang i året tar Subaru med seg alt de har av modeller til Rovaniemi nord i Finland, og så inviterer de oss som skriver om bil med. Det er ikke så rart egentlig.

Akkurat dette tror jeg ikke så mange andre enn Subaru gjør. Alle holder egne presselanserings-event når nye modeller vises første gang, slik at journalister kan teste nykomlingene og fortelle om dem. Men en fast årlig greie med mulighet for å teste hele modellspekteret? Nope.

I fjor sendte jeg brodern. Hverken Vegar eller jeg hadde mulighet, så da ble det en Solør-bonde og rally-fantast med egen Subaru i garasjen. Det gikk langt bedre enn man kunne tro – han lagde en morsom og bra sak som veldig mange har lest (trykk her for å komme dit).

Godt jeg kunne selv i år, for hvem har ikke lyst til å leke med WRX STI på islagt bane en dag? Eller være drifting-helt med BRZ?

Bildegalleri finner du nederst i artikkelen

Rovaniemi har drøye 50 000 innbyggere, er regionhovedstad i Lappland, og ikke akkurat byen du reiser til med mindre du har en spesiell grunn. Det er veldig kaldt og temmelig langt unna. Samtidig vet finnene råd, for er det ingen opplagte grunner til besøk, så lager man noen.

Resultatet er at Finnair flyr proppfulle 200-seters Airbus A321 opp fra Helsinki flere ganger om dagen hele vinteren. Ikke bare har man tilrettelagt for bilprodusenter som vil vinterteste og vanlig skiturisme, Rovaniemi har kåret seg selv til julenissens hjemsted. Parker og alt du kan tenke deg er på plass, og stedet bugner av alt fra de typiske japanske turistene vi kjenner fra Oslo om sommeren til amerikanere som skal stå på ski og det hele.

Altså er det mulig for et sted som egentlig ikke er et sted, og som ligger langt ute i hutta heita, å få til nokså store ting – ut av nokså rare ting (julenissen). Og forresten: Om du noen gang reiser til Rovaniemi, spis hamburger på Kauppayhitö i sentrum. Særdeles kult innredet og amerikanskinspirert, og minst like gode hjemmelagde burgere som Illegal eller Kverneriet i Oslo. Igjen: Godt gjort på et sånt sted.

Men ok, dette skal vel handle om bil.

Rallyfest

Jeg legger ikke skjul på at WRX STI dro noe mer enn de andre modellene i forkant av turen, de fleste andre har jeg allerede kjørt en del med. Og WRX STI er jo, vel, WRX STI.

Broren min sa etter fjorårets tur at den var som å kjøre bil på dataspill rundt de svingete islagte banene med høye brøytekanter. Han hadde rett, men det er kanskje litt vanskeligere.

STI er nemlig en brutal sak, på mange måter en langt mer ekstrem bil enn konkurrenter som Ford Focus RS, Golf R eller Audi RS3. Den har ikke større motor, er raskere rett frem, eller nødvendigvis finere på noen måte. Snarere tvert i mot kanskje. Men den er mer motorsport, mer råbarka og røff i kantene.

I motsetning til de fleste konkurrentene, er STI en «enten eller»-bil. Til hverdags er den lettkjørt, normal og som hvilken som helst annen bil egentlig, så det er ikke det. Men når du skal ha det beste ut av den, krever den full satsing. Det nytter ikke å sette seg inn bak rattet og tro at du skal sladde LITT, eller sette den opp LITT inn mot svingen.

Prøver du det, funker den ikke. Det blir bare understyring og kål alt sammen. Har du derimot noenlunde peiling på hva du holder på med, og satser ALT, går på en skikkelig attack rett og slett, er den uslåelig.

Legg på litt venstrebrems og sett opp en scandinavian flick inn mot svingen, og så kaster du den inn og går på med alt den har. Ikke noe halvveis, full satsing. Fy flate som det funker. Det er så rally, og så effektivt, at det er til å grine av.

Den styrer vanvittig presist inn, firehjulsdriften gjør selvfølgelig (det er jo en Subaru) jobben sin nøyaktig slik den skal. Gassresponsen er perfekt med litt turtall, og chassiset er helt sinnssykt. For et verktøy denne bilen er. Alltid helt konsekvent og forutsigbar, og nettopp derfor kan du med trygghet gjøre det nødvendige: Satse alt.

Er det vinter når du skal ha det moro, slår du fortsatt ikke dette. At norske avgifter tar helt knekken på den hjemme, og at den er på tur ut av Subaru-rekkene, er veldig synd.

Den årlige påminnelsen

De andre Subaruene leverer såklart glimrende på isen og snøen de også. Langt over omtrent alt annet med trekk på alle fire. Det er ikke bare firehjulsdriften som er veldig bra og gjør en forskjell, det er også avanserte chassis, stive karosseri og andre tekniske løsninger normalt forbeholdt dyrere biler.

Nye XV og Impreza, begge fra samme lest og helt nye fra bunnen av, imponerer mest. De er lettkjørte, mer kjøreglade enn sine forgjengere og har bra komfort. Innvendig har de også fått et stort løft og føles nå betydelig mer påkostede enn tidligere. Ikke minst er de blant de sikreste bilene på markedet med både avanserte aktive systemer med Eyesight og når det kommer til kollisjonssikkerhet.

LES PRØVEKJØRING AV NYE SUBARU XV HER!

På asfalten om sommeren, klarer alle nye biler seg fint, og da er det lett å glemme hvor deilig det er å kjøre en skikkelig vinterbil når snøen laver ned og veiene er såpeglatte. Nå har jo selv Østlandet fått smake ekte vinter i år, så jeg hadde forsåvidt ikke trengt å reise til Finland for å motta Subarus årlige påminnelse om hvor bra bilene deres faktisk er når forholdene er vanskelige.

Men at de vil minne oss på det, er ikke vanskelig å forstå. Kan hilse fra julenissen da. Og fortsatt smile noen uker til, av tiden i WRX STI.