Av Vegar Bjørge
BMW sine X-modeller har vært umåtelig populære, og det forventes at de setter en standard når BMW kommer med oppgraderinger. X3 satte en ny standard når den ble fornyet i fjor høst, og vi lot oss begeistre. Nå er det den mer sportslige X4 som får de samme oppgraderingene, og for X4 sin del, vil det også si en meget mer tiltalende design. Jeg har ikke vært særlig fan av formene på X4 fram til nå.
Her kan du lese test på nye X3
Fortsatt er det noe med fronten jeg ikke helt får tak på, men ekstra store luftinntak, og et høyt panser gir et mer brutalt enn elegant utseendet. Bakparten redder mye av designen, coupeformen er absolutt bedre enn på utgående modell. Store hjul og en tydelig linje langs bilen er med på og gjøre den elegant. Selvfølgelig skal slike biler ha litt breiale hjulbuer.
Innvendig er det ikke mye vågalt, men luftinntakene på sidene er nye og dashbordet er rundere enn på utgående modell. Selvfølgelig er det også andre forandringer, men man kjenner seg godt igjen om man er vant til BMW.
X4 deler mye standardutstyr med X3, men har nye baklykter, LED frontlykter, variabel sportsstyring, Performance Control, Automat med hendler bak rattet og M Sport understell som standard. I tillegg er tyngdepunktet lavere i X4 enn i X3.
På X4 kan man også få den nye M Sport X-designpakke som man også får på nye X2. Mens M Sport trekker inspirasjon mot racing, er M Sport X rettet mot rally. Man kan også få xLine-utgave for de som vil ha mer elegant utseendet.
Motorene ved lansering i juli er to firesylindrede bensinmotorer og to dieselmotorer, en firesylindret og en seksylindret. Effektuttak varierer mellom 184 hk for 20i og 326 hk for M40d. Sistnevnte har et dreiemoment på imponerende 680 nm. Sprinten til 100 skal gå unna på 4,9 sekunder. I august kommer M40i med 360 hk og er sammen med M40d spydspissen i programmet. Disse to modellene er M Performance modeller, og har særegne ekstriørdetaljer, sportsdifferensial og eget eksosanlegg som standard.
Prisene starter på 683 000 kroner for X4 xDrive 20d.