Av Vegar Bjørge
Den andre versjonen ut i 60-serien, basert på SPA-plattformen, er nye Volvo V60. Man kjenner godt igjen den nye Volvo-designen, og både front- og bakparti er ganske lik V90. Noe unikt så kommer V60 før S60 denne gangen, og det understreker hvor viktig kombimodellene er for Volvo.
V60 har blitt solgt i 355 000 eksemplarer på de nesten 8 årene den har vært i produksjon, og tar man med V60 Cross Country modellen som kom i 2015, har produksjonen kommet opp i 401 000 biler. Nye V60 kommer til å fortsette suksessen, og det er det mange grunner til.
Den største grunnen, ved siden av designen, er størrelsen. Den har blitt en god del lengre enn utgående modell. Med sine 476,1 cm er den bare 5 cm kortere enn Volvo V70, som ikke lengre er i produksjon. Bredden på 185 cm er noe smalere enn utgående modell, og dermed har også plassen i skulderhøyde blitt et par cm smalere. Bakover har man likevel gjort underverker og bagasjerommet har økt med hele 99 liter, til 527 liter. Likevel er det et lite minus at man bare får delt baksetene i 60:40 konfigurasjon. Det burde være muligheter for en skiluke, så man slipper skistativ eller takboks så fort man skal på vintertur.
En annen god grunn for at V60 kommer til og bli en suksess er at det er en veldig sikker bil. Mange av sikkerhets- og førerassistentsystemene som kom på XC60, er nå også tilgjengelig på V60. I tillegg kommer nå tredje generasjon Pilot Assist. Assistenten kan gasse, styre og bremse selv i korte perioder i hastigheter opp til 130 km/t. City Safety-systemet er også forbedret og oppdager nå syklister, fotgjengere og større dyr. Om man ikke ser objektene, kobler nødbremsen inn og stopper bilen for deg, forhåpentligvis før kollisjon. I tillegg til disse systemene er det mye som skal hjelpe deg til å bli tryggere i trafikken, bedre til å rygge og mer oppmerksom bak rattet.
Du er selvfølgelig alltid oppkoblet i nye V60 via 4G, og infotainment-systemet Sensus gjør telefonen din til en sentral del av underholdningen i bilen. CarPlay og Android Auto er en selvfølgelighet i nyheter som Volvo V60.
Motoriseringen består av D3 og D4 som dieselalternativ og framhjulstrekk, mens T6 er foreløpig eneste bensinalternativ og har firehjulsdrift. Sistnevnte har hele 320 hk, men dette toppes med to plug-in hybrider. T6 Twin Engine AWD og T8 gir henholdsvis 340 hk og 390 hk. Diesel- og bensinversjonene kan allerede bestilles, mens man må vente litt på plug-in hybridene.