Av David K Andersen
Den er superfleksibel, sier Opel. De har trolig rett, her er helt nye Combo
Hvis du synes du har sett noe lignende nylig, så ja. I går viste vi søstermodellen fra Citroën. I dag er det altså Opels tur. Regn forresten med en Peugeot-variant også om noen dager.
Slekt
Og med det, vet du allerede at de tre, nå eid av PSA alle sammen, mer eller mindre er samme bil.
Dette er andre gang Opel lager sin minste varebil i samarbeid med andre. Utgående modell delte mye med Fiat Doblo. Den er forresten temmelig trivelig i kombinasjon med 1,6-liters dieselen som har vært tilgjengelig de siste årene. Les test av den bilen her!
Men nå er det selvfølgelig PSA som gjelder, selv om samarbeidet om denne modellen startet lenge før oppkjøpet av Opel. Uansett: Det er ingen dum ting, for er det noe franskmennene er gode på, er det disse små varebilene. Eller rettere sagt personbilene, for det er bare personbilutgaver vi har sett så langt både av denne og Citroënen. Combo har tilnavnet Life som femseter, og er naturligvis betydelig mer påkostet i interiøret enn den kommende varebilutgaven antas å være.
Selv så jeg bilen for første gang allerede i november, under et besøk hos Citroën utenfor Paris. Men før jeg fikk lov til å se den, måtte jeg overlevere kamera og telefon, samt skrive under på at jeg ikke skulle fortelle noen om den før nå.
Som bildene viser, kan jeg signere på at det finnes likhetstrekk med utgående modell av den franske bilen, men alt fra karosseri til interiør og plattform, er helt nytt. Denne er basert på EMP2 for den som måtte interessere seg for sånt.
Plass plass
Kjøper du en bil som dette i personbilutgave (altså Combo Life), skal det ikke stå på plassen. Nye Combo kommer i to ulike lengder, den korte tar hele 597 liter bak baksetet, mens den lange dreper alt av SUV og stasjonsvogn på markedet med 850 liter.
Med nedlagt baksete tar førstnevnte 2 126 liter, mens langemann svelger 2 693. Du kan altså kjøpe mer eller mindre alt butikken har til salgs, og ta det med deg hjem.
Med baksete som enten består av tre separate stoler eller 60/40-deling, utloves særdeles gode plassforhold, en rekke smarte rom og løsninger for ting og tang, samt ISOFIX for tre barneseter.
Med tanke på at prisen ikke forventes å være all verden for denne doningen, burde det bli en god familiebil-kandidat for de på budsjett.
Sikkerhet
Varebiler har ikke alltid vært best på sikkerhet, men i denne ser det ikke ut til å skille noe fra en helt vanlig nykonstruert personbil.
Her er autobrems med fotgjengerleser, filskiftvarsler, skiltleser, adaptiv cruisekontroll, sensorer rundt hele bilen som også varsler om gjenstander eller småfolk på siden av bilen, 360-graders kamera og det hele, på plass.
Utstyrsnivået virker også til å henge mer enn brukbart med, til tross for biltypen. Blant annet får Combo head-up display, parkeringsassistent og Intelligrip (hjelpesystem for offroadkjøring, snø osv).
8-tommers infotainmentskjerm, varme i rattet, 230 Volts kontakt og trådløs lading for mobiltelefon er også på plass.
Merk forresten dashbord-designet i galleriet nederst i artikkelen. Om utsiden ser noenlunde forsiktig ut, synes jeg innsiden er desto mer spennende.
Under panseret befinner den nye 1,5-liters dieselen fra PSA seg, eller 1,2-liters turbo bensin. Og jammen får du den ikke med 8-trinns automat også. Imponerende i denne klassen.
Når nye Opel Combo er på plass i Norge, er ikke kjent, men utpå høsten en gang burde det nok nærme seg skulle vi tro.