Er du en av de over 200.000 som følger @rodemory på Instagram?
Det har Bil og Motorbloggen også gjort en stund – det trigget oss til å kikke litt nærmere på historien bak Rod Emory og hans fantastiske Porsche 356-bygg.
Den starter med bestefaren til Rod – Neil Emory som startet Valley Custom Shop helt tilbake i 1948. Til tross for navnet var ikke det mest spektakulære fra Valley Custom Shop lakkjobbene eller andre spektakulære modifiseringer. I stedet bestemte man seg for å gjøre modifikasjoner som gjorde at bilene fortsatt så ut som de kunne ha kommet fra fabrikken, men gjennom å kappe tak og gjøre unike andre karosserimodifiseringer, skapte de et helt eget uttrykk.
En spesialitet var å modifisere gulvet, noe som bidro til at bilen så lavere ut, selv om man ikke hadde kappet noe i selve rammen. Seksjonering, ble også brukt, for å oppnå en lavere frontrute og taklinje.
I hælene på far og bestefar
På 60-tallet forlot Neil, Valley Custom, og begynte å jobbe hos en forhandler av Porsche og Volkswagen i Newport Beach. Der begynte også hans sønn, Gary i deleavdelingen, og slik ble det til at Rod tuslet i hælene på bestefar og far – og sugde til seg alt som foregikk i butikken og på verkstedet.
Faren til Rod, har for øvrig også bidratt med en stor «dille» i Volkswagen-miljøet. Han hadde nemlig uendelig lyst på en Meyers Manx – men prisen var for høy. I stedet endte han opp med å skape sin egen. Basert på en 1956-modell Boble, bygde han det som for ettertiden er kjent som den første «Baja Bug».
Rod tok med seg det beste fra begge verdener: Bestefar sin fascinasjon for custombiler med klar fabrikk-look, og farens kunnskap og pasjon for Porsche-deler.
Startet som 14-åring
Rod startet med sin første 356 allerede som 14-åring. Han fikk hendene på en 1953-modell som han brukte både på veien, men også kjørte noen løp med. Motorsportkarrieren satte ham i kontakt med folk som trenge hjelp til å å bygge og vedlikeholde gamle racing-Porscher for kunder, og han opparbeidet seg raskt et godt rykte.
På begynnelsen av nittitallet ble han spurt av Cameron Healy, eieren av en stor potetgullprodusent, om han kunne bygge en bil til ham. Det var starten på det som i dag er Emory Motorsports. Da andre konkurrenter av Healy fikk se bilen, var det flere som ville ha biler – både til racing og til gatebruk.
Etter hvert som interessen for racingen brant litt ut, begynte Rod å vri arbeidet sitt mer mot det som har fått betegnelsen Emory Outlaws – sammen med andre spesialversjoner for kunder med god råd.
Rod hentet deler fra nyere Porsche-modeller, og integrerte dem i 356er som ofte var i ganske dårlig forfatning før han begynte jobbe med dem.
Ødelegger ikke klassikere
Den evige diskusjonen mellom originalfolket og customgjengen går ikke overraskende høyt rundt byggene til Emory.
I et intervju med Speedhunters er han tydelig på at han aldri ødelegger biler med «matching numbers», men snarere går han etter biler som har vært kollisjonsskadet eller har store rustskader.
Noe som gjør jobben med restaureringen av en 356 ekstra krevende, er konstruksjonen som gjør at du ikke, som for en 911, eller en Boble, kan feste den i en tradisjonell roterende vippe. Det finnes ikke noen naturlige punkter å feste i, hverken foran eller bak. I stedet har Rod utviklet en helt egen variant som gjør at man kan snu bilen rundet, for enklere å kunne jobbe under bilen.
Forbedringer på alle områder
For Rod og teamet handler det ikke bare om å bygge biler som ser kule ut, men som også har kjøreegenskaper som står i stil.
Arbeidet inkluderer alt fra konvertering fra 6 til 12 volts anlegg, til ombygging av hjuloppheng. De originale smale stålfelgene byttes til spesialdesignede smidde aluminiumsfelger, som fortsatt ser ut som de gamle. Bremsene blir byttet ut fra tromler til aluminiumskiver – men måten felgene er designet på, gjør at det fortsatt ser ut som om tromlene sitter der de skal.
Bak skjer det også en liten revolusjon. En mer moderne motor med overliggende kam, og uavhengig hjuloppheng, sørger for de noe skremmende kjøreegenskapene som følger med den gamle pendelakselkonstruksjonen blir bedre.
Til å begynne med, jobbet Rod og teamet med å oppdatere toliteren i 914, men etter hvert tok de steget ett hakk videre.
Prototypen for den motoren som befinner seg i bilene i dag, tok utgangspunkt i den flate sekseren som man finner i Porsche 964. Ved å fjerne to av sylindrene endte de opp med en 2,4-liters firer. Girkassen ble også hentet fra 964 – men som det meste annet i disse bilene, ble den også modifisert.
I dag produseres motorene fra en ny aluminiumsblokk, i stedet for at man skal ødelegge fungerende motorer – mens sylindre, stempler og andre ting er de samme som brukes i 3,6-literen. De nye motorene inkluderer også tørrsumpsmøring og til tross for at det er en kompakt motor, må man gjøre tilpassinger i motorrommet for å gi plass til kraftpluggen.
Takket være god vektfordeling er de modifiserte 356ene betydelig bedre å kjøre enn både originalen, og mange langt nyere 911-modeller.
Den originale Outlaw
En Porsche fra Emory er ikke i nærheten av like ekstravagant som en del av det Singer driver med, til gjengjeld er det noe autentisk og kunstnerisk over helt bygget, som gjør det til ekte rullende brukskunst.
Som alt annet som det legges så mye arbeid i, snakker vi en god slump penger, om du skulle komme i posisjon til å skaffe deg en. Alt kommer selvsagt an på utgangspunktet, men en prislapp på rundt 200.000 dollar må man nok regne med for å sikre seg ett av kunstverkene.
Rod og resten av gjengen hos Emory Motorsports, har siden starten bygget over 150 biler, et imponerende og litt rampete bidrag til en verden som ville vært veldig kjedelig om alt skulle handle om originaler og serieproduksjon.
Om du ikke allerede følger Rod på Instagram kan det anbefales på det sterkeste!