Av Vegar Bjørge

Spania og Barcelona lokket med mildere temperaturer enn kalde Norge og Skotterud. Det var ikke så vanskelig å pakke kofferten for et par dager, når Toyota ville ha med Bil og Motorbloggen på tur. Det hjalp på valget at på reisemålet sto nye Toyota Yaris GRMN, og den skulle ut på banen for å heise flagg. Og den imponerte!

Men vi tar det litt senere, for det hele startet med en spasertur i Barcelona, og Barcelona har mye å by på. I taubanen over byen fikk vi godt oversyn over alle de fantastiske byggverkene denne byen rommer. En av de vakreste er Basilikaen Sagrada Familia, et tempel som ble påbegynt i 1883, og er fortsatt ikke ferdig bygd. Likevel er dette en av de største severdighetene i byen og besøkes av titusenvis av turister hvert år.

Etter en god natts søvn, var det klart for å teste ut bil, vei og bane, for det var et lite stykke opp til racerbanen. På strekningen dit, fikk vi vårt første møte med sportsutgaven av Yaris. Disse milene langs spanske fine motorveier, er ikke helt det Yaris GRMN er bygd for, men vi fikk kjent på hvordan en slik bil oppfører seg på landeveien.

Støy, ja det finnes. Både vei, motor og vind finner veien inn i kupeen, og Toyota har ikke lagt veldig mye jobb i å skjule støyen. De har ønsket at det skal bråke litt av Yaris GRMN, og derfor har eksosanlegget fått en del timers bearbeiding før ingeniørene ble fornøyde. Låta som kommer fra den senter plasserte eksospotta er en blanding mellom racerbil og sportsbil. Støyen fra vei og vind er å leve med, når man vet at vekta er lave 1135 kg. Støymatter ville bare vært i veien.

Noe man merker fra første meter er en akselerasjon som overgår forventningene. Tross alt er dette en Yaris, og nordmenn flest vil  tenke på en passe fornuftig hybrid. Noen lar nok tankene fly til lange hopp og drifting langs rallyløyper i skogen. Og GRMN-utgaven er nærmere i slekt med sistnevnte.

Toyota har noe av skylden for at rally er spennende igjen, og nå tar de kunnskapen de får gjennom rallysatsing, over i en gategodkjent bil. Heldigvis gjør de denne jobben grundig, også i GRMN-bilen. Rallybilen har bevist at den er en av de beste, ved allerede første sesong ta to WRC-seirer blant tøffe konkurrenter.

På banen merker man hvor seriøst dette er. Stolene har spesielle materialer som suger deg fast, så man slipper og måtte bruke mye energi for å holde seg i stolen. Det er vanlige sikkerhetsbelter i bilen, og derfor var det nødvendig å bruke ekstra ressurser på stolen, for å få den så bra som mulig ved aktiv kjøring.

Og aktiv kjøring blir det mye av når man sitter bak rattet på Yaris GRMN, om det er landevei, motorvei, grusvei eller bane. Bilen er ikke bygd for cruising, og det finnes mer komfortable småbiler å ta med på langtur. Men på alt det andre, er den en ypperlig følgesvenn.

Nå ble det ikke forsøk med gruskjøring denne gangen, men både motorvei, vanlig landevei og smale fjellveier ble testet med samme resultat. Lek og moro med smil som gikk trill rundt, og til slutt ble passasjeren såpass bilsyk, så han måtte få en hvilepause. Og da holdt til og med føreren igjen langs svingete landeveier.

Nei, da gikk det atskillig bedre alene i bilen på racerbanen, og der var også bilen i sitt absolutte ess. En liten og lett småbil, med spesialtilpassede bremser, støtdempere og understell. En 1,8 liters motor som yter 217 hk ved hjelp av kompressor, og kompressoren lurer oss litt i starten. Det er lett å nå turtallsperra når vi kjører maks på banen, og motoren trekker utrolig godt helt opp til rødmarkeringa på nær 7000 omdreininger. Likevel blir det mye giring for å prøve å få maks ut av bilen. Girkassen er perfekt, med fine, korte slag i mellom girene og god følelse, noe som er viktig på banen.

Styringen har en fantastisk følelse, noe som går utenpå alt vi har prøvd av småbiler tidligere. Den er passe stram og veldig presis. Bilen styrer dit du vil, og med god motstand er den perfekt for raske svingkombinasjoner. Det er også lett å korrigere hvis bakenden er på tur ut, og takket være superkjapp respons slipper man å snurre. Likevel var det selvfølgelig noen som gjorde det, men da var det ikke styringen sin skyld, men den som satt bak ratt.

Bremser er minst like viktig som motor, styring og understell for å få til en god flyt på bane. Det er ikke til å unngå at bremsene også er de som får mest juling, sammen med dekkene, når man pisker bilen rundt banen. Etterhvert merkes det godt at både dekk og bremser bør ses over, men fram til slitasjen er kritisk, biter det meget godt. Det er også meget lett å dosere bremsene riktig, også i sving.

Etter en del runder, begynner man å bli mer og mer dristig, både på sporvalg og bremsepunkt. Likevel er det ganske enkelt å vite hvor grensen går. Yaris er enkel å kjøre på banen, og heldigvis tilgir den fort om motet tar overhånd.

Selv om den er skapt for lek og moro, kan den også brukes i hverdagen. Basis er Yaris 3-dørs, så dermed er det litt klønete å komme seg ut og inn av baksetet, særlig for voksne. Men finner du deg i og sitte helt bakerst, merker du fort at det er god plass i denne lille bilen. Man sitter også meget godt, i gode seter med helt ok støtte til lårene. Bagasjeplassen er på 286 liter og er dermed bra nok for handleturer.

Toyota Yaris GRMN imponerer og er en fin liten sportsbil. Produksjonen er begrenset til 600 biler, 400 av de kommer til Europa, og 3 av de igjen skal til Norge. Selvfølgelig er de allerede solgt.

GRMN er forresten ikke bare noen tilfeldig utvalgte bokstaver. GR står for Gazoo Racing og MN står for Meister of Nürburgring. Er kanskje ikke så rart at den går bra på bane?

Teknisk Data:
Motor: R4, 1798 CCM, 217 hk v/6800 omdr. 250 nm v/4800 omdr. 0-100: 6,4 sek, Toppfart: 230 km/t (elektrisk begrenset)