Tekst og foto: Vegar Bjørge
En av Peugeot sine fulltreffere de siste årene er 308 med sin moderne og stilrene design. Den har vunnet mange tester, og er populær både som familiebil og firmabil. En av grunnene er at man får veldig mye bra bil til en fornuftig pris. Nå er dagens 308 godt inn i midtlivskrisen og derfor kommer en mild oppdatering, eller facelift som bilprodusentene kaller det.
Forandringene er små men viktige, og gjør 308 salgbar noen år til. For de med et godt øye, kan man legge merke til forandringer på lykter og i grill, og noen små nyttige forandringer i interiøret.
Som man likevel skjønner, er det lite man gjør av kosmetiske forandringer, og den største nyheten kom i julestria. 8-trinns automat kan man nå få i 308, sammenkoblet til en 2,0 HDI dieselmotor med 180 hk. Vi tok en testtur med 1,2 PureTech med 3 sylindre. Automatgir er ingen selvfølge på så små motorer, men Peugeot tilbyr en fin 6-trinns automat som testbilen var utstyrt med.
La oss først ta litt om det spartanske interiøret. Her er spartansk et positivt ord, for her er det kun noen få knapper og en skjerm som stjeler oppmerksomheten fra føreren. Det meste må styres fra skjermen, og det tar litt tid før man vender seg til dette. Når man først har blitt vant til skjermen og de få knappene, funker det genialt.
Peugeot har lagt mye arbeid i og effektivisere kontrollknapper, og det er faktisk veldig få touch du bruker på skjermen i løpet av en kjøretur. Noen av funksjonene på skjermen kan også styres fra det lille rattet.
Rett foran føreren har man en instrumentskjerm som sitter litt høyere enn man er vant til, og dermed har man all viktig informasjon i kjøresynsområdet sitt. Head-up display er dermed overflødig og noe man ikke trenger. Noe som er uvanlig i biler er at turtelleren går fra høyre til venstre, men det og vender man seg fort til.
Bak rattet finner jeg meg fint til rette, men slik er det ikke for alle. Min bedre halvdel liker seg ikke bak rattet på 308, og sitter ikke så godt i de faste sportstolene. Og sportstoler er litt smak og behag. Noen liker de dvaske, mens andre vil ha de faste. Jeg heller nok mot begge deler, alt etter humør, og tar gjerne rattet fra konepone.
Plassen i 308 er god, nær gedigen. Baksetet er litt trangt til voksne personer, og to holder i bredden. Barn sitter helt greit i baksetet, og tre i bredden går om de ikke er for store. Bagasjen derimot, får det ikke trangt. Et av klassens største bagasjerom med sine 660 liter, gir rom til det meste. Legger man ned baksetene kan man laste inntil 1775 liter.
En moderne familiebil må også være sikker. Peugeot 308 har bra med sikkerhetsutstyr, og oppnår 5 stjerner i EuroNcap-testen. I tillegg til alt sikkerhetsutstyret som har bokstavkombinasjoner av alle slag, finnes det også nytte førerassistentsystemer som øker sikkerheten.
Aktiv Blindsonevarsler, Ryggekamera med 180 graders visning, Nødbrems som også oppdager fotgjengere, Automatiske fjernlys, skiltgjenkjenning og Adaptiv Cruisekontroll er alle systemer som bidrar til mindre ulykker.
På veien fortsetter 308 og imponere. Den er litt sportslig og ganske komfortabel, og havner midt mellom moro og fornuft. Den svelger ujevnheter på en tilfredsstillende måte, og tar svinger på et respektabelt vis. Girkassen forsterker det sportslige inntrykket, mens styringen kan være med på litt komfort, tross sin størrelse. Den 3-sylindrede motoren gjør så godt den kan for å være med på alt.
Og motoren imponerer med sin fleksibilitet. Den 130 hk sterke 1,2 literen gjør en nær perfekt jobb, og både kraft og effekt er mer enn nok i en familiebil. Man har 230 nm tilgjengelig allerede ved 1750 omdreininger. Sprinten til 100 går unna på 10,1 sek, og automaten er et halvt sekund raskere enn den manuelle kassen. Til gjengjeld kan du med manuell kasse dra 100 kg tyngre tilhenger, 1200 kg mot 1100 kg for biler med automat. Ikke så veldig imponerende.
Man har noen valgmuligheter på styring, motorrespons og girkasse. Velger man sportmodus, så er det sport man får, og velger man Eco så blir det mer økonomisk kjøring. I sportmodus bråker det litt mer fra motoren, men ubehagelig blir det aldri. Likevel er det motorstøyen som er mest sjenerende når man kjører 308, men man vender seg til det.
Peugeot 308 veier bare 1200 kg med denne motoren og girkassen, og det er imponerende lavt. Det hjelper selvfølgelig på kjøreegenskapene at bilen er lett, men det er også positivt for drivstofføkonomien. Den skal gå på 0,49 l/mil ved blandet kjøring, men vi lå litt høyere enn dette under vår testuke. Likevel er det enkelt å kjøre under 0,45 l/mil ved langkjøring, noe som er ganske imponerende.
Små bensinmotorer er et bra alternativ til hybridbiler, og i mange tilfeller, et mer økonomisk og miljøgunstig valg. Likevel betaler man kr 62 436,- i avgifter til staten når man kjøper en slik bil. Store biler som forbruker nær literen på mila, har ingen avgift, om løs kabel i bagasjerommet er standardutstyr. Utrolig….
En liten kompaktbil, ja dette er en arving etter 306, har blitt ganske så romslig, selv om den har beholdt det kompakte formatet. Med klasseledende bagasjeplass bør den tiltrekke seg den aktive familien, og med en drivstoffvennlig bensinmotor, bør også miljøvernerne juble. I tillegg får man et moderne design, og et særegent interiør. Det liker vi. Likevel er det kjøreegenskapene som imponerer, og man får både litt sport og god komfort om man velger 308 SW. Motoren og girkassen er med på moroa, og om man velger Driver Sport-pakken, har man muligheter for å påvirke sportsligheten.
Prisen for 308 SW starter så lavt som kr 269 900,- og man kommer under kr 350 000,- for en godt utstyrt bil. GT-Line utgaven som er testet, koster kr 369 900,- og da har man ekstrautstyr for kr 25 000,-. Sammen med gunstig pris, og lavt drivstofforbruk er Peugeot 308 SW snill mot lommeboka. Andrehåndsverdien trekker litt ned, men velger man riktig motor, girkasse og utstyr, har man også en attraktiv bruktbil, når den tid kommer.
Teknisk Data: Peugeot 308 SW GT Line 1,2 PureTech 130 HK Aut.
Motor: Bensin, 1199 ccm, 130 hk v/ 5500 omdr. 230 nm v/1750 omdr. Girkasse: 6 trinns automat,
Lengde: 458,5 cm, Bredde: 186,3 cm, Høyde: 147,2 cm, Akselavstand: 273 cm, Vekt: 1200 kg, Bagasjerom: 660 – 1775 liter, Tilhengervekt: 1100 kg,
0-100: 10,1 sek, Toppfart: 198 km/t, Forbruk: 0,49 l/mil, CO2-utslipp:112 g/km, NOx-utslipp: 21,8 mg/km
Pris fra: kr 269 900,-
Pris testbil: kr 369 900,-