McLaren legger ikke lista lavt når du bestemmer deg for å oppkalle en bilmodell etter en av de mest legendariske F1-førere gjennom tidene.

Samtidig kunne det ikke passet bedre. Til tross for at Ayrton Senna mistet livet bak rattet i en Williams, vil navnet hans alltid være tett knyttet til McLaren – han tilbragte syv sesonger i teamet og sikret seg tre VM-titler.

De siste årene har McLaren utviklet et tett samarbeid med Ayrtons nevø, Bruno – og tanten Viviane som står bak Ayrton Senna Institute som sørger for utdanning blant fattige barn i hjemlandet.

Navnevalget bryter klart med forgjengerne, som startet med MP12C, før 650S,  675LT, P1, 540C, 570C, 570GT og 720S

En ekte racerbil
McLaren har en lang F1-historie, men en relativt kort historie som bilprodusent. Riktignok designet Gordon Murray og Peter Stevens en legendarisk bil som debuterte i 1992 og 106 biler ble produsert frem til 1998. Det er likevel bare drøyt seks år siden det som i dag er McLaren Automotive ble et selvstendig selskap.

McLaren Senna har frem til nå gått under kodenavnet P15, og er utviklet som en ekte racerbil. McLaren har innrømmet at utviklingsarbeidet har hatt et så knallhardt fokus på ytelser, at den neppe blir noen særlig praktisk dagligbil.

Senna bygger videre på samme struktur som 720S med karbonfiber monocoquen McLaren kaller
Monocage III og utstyrt med enn 4-liters twinturbo V8 med rett under 800 hester. Det burde sørge for

LES OGSÅ: FERRARI HYLLER LAUDA

Hyperbilen er også utstyrt med en oppdatert versjon av de hydrauliske demperne som vi kjenner fra P1. Takket være den bortimot magiske måten disse demperne jobber sammen på, er det ikke nødvendig med tradisjonelle stabilisatorstag.

Det setter også mulighet til å redusere avstanden til bakken i det McLaren kaller «Race mode». Trolig vil det fungere ganske friskt sammen med spesialdesignede dekk fra Pirelli: P Zero Trofeo R.

Lykke kan muligens kjøpes for penger
McLaren skal produsere 500 biler til en pris av rundt i overkant av åtte millioner kroner – og den første offisielle visningen av bilen vil etter planen bli på bilutstillingen i Genève.

Nå sier ryktene at alle bilene allerede er solgt – men for deg som kanskje er ute etter noe mer praktisk, vises neste bil i rekken som McLaren kaller Ultimate Series – en treseter – som bærer kodenavnet BP23 – mot sommeren neste år.

Noe mer du lurer på?
Sjekk ut cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-senna