Ford fornyer sine tre Transit-utgaver, fra den lille Courier, den passe store Connect og til den voksne Custom. Alle modellene har godt utvalg av forskjellige størrelser, og dermed er det en hel flåte av nyttekjøretøy som får oppgraderinger som både synes og merkes. Dette er likevel bare starten, for i løpet av 18 måneder skal Ford fornye alle sine nyttekjøretøy.
Selvfølgelig får det ytre et løft. Fronten blir tøffere med mer markert grill og moderne lykter med Xenon/LED-teknologi. Motorene blir gjerrigere på drivstoff i tillegg til at de blir sterkere. Det aller meste av førerassistentsystemer blir tilgjengelig, enten som standard eller billig ekstrautstyr. Interiøret får også et velkomment løft, med bedre materialvalg og nytt infotainmentsystem. Nå blir SYNC3 tilgjengelig på de fleste utstyrsvarianter, og man har nå flere oppbevaringsrom i kupeen.
«Fords siste generasjon av Transit-familien har tatt Europa med storm, og vi har ingen intensjoner om å ta foten av gasspedalen. Derfor har vi nå også gitt våre to mindre Transit-modeller en komplett fornyelse. De blir billigere i drift og tøffere å se på», sier toppsjefen for nyttekjøretøy i Ford Europa, Hans Schep.
Vi reiste til Frankfurt for å kjøre den største av disse tre nye Transit-utgavene, og vi kan underskrive på at forandringene er store på Custom. Vi fikk kjøre både kort og lang, høy og lav, og Custom kommer i så mange varianter at de fleste finner bilen til sitt behov.
Nå er ikke undertegnede spesielt opptatt av varebiler, men de gangene jeg kjører en, ønsker jeg å sitte ekstra godt. I Transit Custom er det god plass i førerhytta, og innstillingsmulighetene på sete og ratt er tilstrekkelig så man finner en god sitteposisjon. Førerstolen er i tillegg fast og fin, og har god støtte i siden og til lårene. Passasjerstolen kan brukes av to, og har ikke de samme innstillingene som førerstolen, men den er mer enn god nok å sitte på den også. I varebil av dette slaget, sitter man ikke i stolen, men på stolen. Det er da viktig med sidestøtte så man blir sittende fast nok, for er det noe varebiler gjør, så er det å krenge. Nå skulle ikke dette vise seg å være noe særlig stort problem i Transit Custom.
Vi fikk testet tre forskjellige motoralternativer, alle med 2,0 diesel motor som utgangspunkt, men med forskjellig effekt. Den svakeste på 105 hk, kan bli litt lat når man laster bilen full. I vår testrunde dugde den mer enn nok, men bilen var tom og måtte kun drasse på to late testkjørere. Late vil likevel ikke si tjukke, så Transiten hadde en ikke alt for vanskelig oppgave.
Når vi flytter oss over til utgaven med 130 hk, merker vi egentlig ikke mye forskjell. Den største forskjellen er at bunndraget er noe bedre, uten at det er dårlig i versjonen med 105 hk. Noen stor forskjell merkes ikke før man går over til 170 hk-utgaven. Den kjører vi med både automat og manuell, og i en slik bli velger man automat. Motoren er sterk og drar godt fra bunn. Automaten veksler komfortabelt mellom girene, og man har kraft nok til å kjøre forbi, om det skulle være nødvendig. Ved kjøring på tyske motorveier i rundt 120 km/t er det ikke mye støy å prate om, men noe vindsus oppleves. Motoren vil også si i fra at den er tilstede ved akselerasjon, men forstyrrende blir det aldri.
De aller fleste som skal kjøre bilen selv, velger den sterkeste motoren i Transit Custom, mens de som kjøper inn mange biler, går ofte for de to svakeste motorutgavene. Transit Custom kommer også i utstyrsversjon Sport. Den er bare å få med 170 hk. Sport har tøff GT-stripe og designelementer som skiller den ut fra mengden.
Transit Custom har fått mye sikkerhetsutstyr som standard, og sidevindassistent er noe man setter pris på, særlig i litt høy fart på motorveien. Adaptiv Cruisekontroll med avstandsvarsler blir også flittig brukt, mens Trafikkskilt-gjenkjenning hjelper til å huske fartsgrenser. Annet utstyr man setter pris på er Føreroppmerksomhetsovervåkning, Blindsonevarsler, Ryggekamera som også oppdager kryssende trafikk og Antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse som virker til og med i mørket.
Det er liten tvil om at Transit har fått et viktig løft, og nå er den igjen en moderne og tøff varefrakter. Transit er Europas mest solgte varebil, og har gode forutsetninger for å være det de kommende årene. Med sterke og drivstofføkonomiske motorer, pris som starter på 350 000 kroner og masse utstyr som standard, kommer den også til å synes langs norske veier. Serviceintervaller på 60 000 km / 2 år hjelper også. Transit Custom er klar for Norge tidlig 2018.