Det er ikke mange andre sportsbilprodusenter som kan påberope seg like mange gjenoppstandelser som britiske Lotus – men for å være helt ærlig – Lotus har ikke vært særlig britisk siden begynnelsen av 80-talllet.
General Motors kjøpte et pengelens Lotus i 1986, men de klarte aldri å selge sportsbilen Elan for mer enn det kostet å lage en. Resultatet var at man gikk over til å gjøre Lotus til et slags ingeniørkonsulentfirma som solgte tjenester – og en liten bit av historie – til mindre glamorøse og sportslige bilprodusenter, som norske Think! – eller for å være mer presis: Pivco City Bee.
Deretter var det ABNC Holdings S.A. – med italieneren Romano Artioli – en stor Ferrari-forhandler som på et tidspunkt også kjøpte, og eide, varemerket Bugatti. Etter at han hadde tapt store penger på Bugatti-prosjektet – endte han opp med å selge Lotus videre til Proton – som har gjort ulike forsøk på å løfte frem nye modeller – men uten helt å være i stand til å prikke hovedkonkurrenten, Porsche, på ryggen.
Nå er det imidlertid klart for nye muligheter, i form av Geely – selskapet som også eier Volvo – kjøpte tidligere 51 prosent av Lotus. Den resterende delen av selskapet eies av Etika Automotive – et malaysisk selskap som eies av Syed Mokhtar – som ifølge Forbes er god for 1,85 milliarder dollar…
Så – hva kan Geely – et selskap som ser ut til å ha nesten uendelig med penger få til med et merkenavn som står meget sterkt, til tross for svært varierende byggekvalitet og ustabile eierforhold?
Om vi ser hva de har fått til med Volvo – ikke minst hvilken frihet den svenske bilprodusenten har fått – er det lov å håpe på det beste.
Geely-sjef An Cong Hui var i hvert fall opptatt av å peke ut en retning når han snakket om Lotus i forrige uke:
– Vi skal ta tilbake den posisjonen Lotus har hatt som en av de beste luksuriøse sportsbilene. Lotus hadde en posisjon ved siden av Porsche og Ferrari, og vi må komme oss tilbake dit igjen.