Ved David K Andersen

Denne uka har vært proppfull av bilgreier. Hovedsakelig på grunn av Los Angeles Motor Show – etterhvert en nokså viktig utstilling med masse spennende nyheter. BMW i8 Roadster, Aston Martin Vantage, Mazda 6, Lexus RX L med 7 seter, Mercedes CLS, Fisker Emotion og Orbit, Toyota Adventure Concept og en hel del mer.

I tillegg har NCAP kollisjonstestet 7 biler til, og for andre måned på rad fikk samtlige fem stjerner. Det er snakk om Honda Civic, DS 7 Crossback, BMW X3, Jaguar E-Pace, Mercedes X-klasse, Subaru Impreza og XV, Porsche Cayenne. Førstnevnte er forresten utbedret, og gikk nå opp til fem den også.

Og Alfa Romeo da. De blir den nye partneren til Sauber og er dermed tilbake i Formel 1. Dessuten ble jammen meg Stelvio årets bil hos amerikanske Motor Trend – en enorm prestasjon. Jeg er ikke uenig, du kan lese min test av denne fantastiske bilen her. 

Ja, og så har Vegar testet et par skikkelige Norges-biler: Ladbar Mini Countryman og stor-SUVen Skoda Kodiaq

For meg har imidlertid uka handlet om helt andre ting. Jeg er det norske jury-medlemmet i Autobest, og er nettopp tilbake fra Italia hvor vi har testet årets 6 finalister en siste gang før poeng skal deles ut og vinner kåres.

Tittelen er «Best Buy Car of Europe 2018», eller på norsk, årets beste bilkjøp. Her handler det altså ikke bare om hva som er den beste nye bilen, men hva som er det beste kjøpet – startprisen må være under 20 000 Euro før avgifter.

Lord Arnstein Landsem har tidligere vært den norske representanten i juryen, men etter at han gikk over til Amcar og ikke lenger jobber med nye biler, ble jeg den heldige arvtageren. Sammen med de andre 30 jury-medlemmene, en fra hvert land i Europa, stemte vi tidligere i høst frem de seks finalistene.

Vairano-banen utenfor Milano, er et stort test-anlegg med alt fra tradisjonell racingbane, hvor kjøreegenskapene kan settes på prøve, via høyhastighets-strekke, og til asfalt av ulik kvalitet samt ujevnt og dårlig underlag for komfort-tester.

Jeg lover: Å teste biler på dette anlegget var en åpenbaring. Her kan de virkelig settes på prøve, svakheter avdekkes og forskjeller tydelig komme frem.

De 6 finalistene, VW T-Roc, Seat Ibiza, Ford Fiesta, Citroën C3 Aircross, Honda Civic og Opel Grandland X, kan du snart lese mer om her på Bil og Motorbloggen.

Det er alltid en del meninger om kåringer som dette, og følger du ikke veldig godt med, går det fort litt i stå med alle årets bil-kåringer, priser og statuetter. Men det er ikke så vanskelig, for det er bare to.

Du har den vanlige Årets Bil, hvor antallet jurymedlemmer fra hvert land bestemmes av størrelse på bilmarkedet og hvor mange biler som produseres i landet. Og så har du Autobest som jeg er med i. Her har altså hvert land ett jurymedlem, og alle stemmer og poeng vektes likt. I tillegg til at startprisen må være under 20 000 Euro før nasjonale skatter og avgifter, er alle jurymedlemmenes stemmegivning offentlig.

Alle andre kåringer er nasjonale, så de er det selvfølgelig langt flere av. Og det finnes en hel haug andre priser, som årets motor, og ikke minst innen design, hvor det er en lang rekke ulike kåringer.

Felles for begge de store bilkåringene i Europa, er at juryene består av biljournalister. Det er viktig av mange årsaker, men først og fremst på grunn av uavhengighet, og ikke minst det faktum at gjennom året, er det ingen andre enn oss, som faktisk kjører alle nye biler, og som dermed har sammenligningsgrunnlag og mulighet til å se det store bildet.

For meg har det vært en utrolig interessant opplevelse å jobbe sammen med Autobest-juryen så langt. Disse folka har peiling på bil, på bilindustrien, og jammen meg er de kompetente sjåfører også – du merker jo det når du har en bane tilgjengelig…

Vinneren avsløres 15. desember.