Ved David K Andersen
Denne uka har handlet om lys, veldig mange Citroëner, Tesla, en Mazda på bilde og en Mazda på glatta.
Lyshorn-terror
Du! Ja, du som tror du er vei-eier, politi og president på en gang, og i kraft av denne utrolige stillingen, går fullstendig bananas med lyshornet ditt i mørket, om ikke alle rundt deg gjør akkurat sånn du har bestemt. Ta deg ei pille og ro deg ned, nå skal du få lære noe nytt.
Mange nye biler i dag leveres nemlig med et fullautomatisk lys-system som kalles LED matrix. I hver frontlykt, sitter en hel haug små LED-dioder, hver og en med sitt eget faste lysfelt. Noen lyser til siden, noen lyser langt, noen lyser kort.
Alt er koblet sammen med kameraet i frontruten som leser alle andre kjøretøyer, enten du møter dem eller kjører bak. Så tennes og slukkes alle disse små LED-diodene kontinuerlig tilpasset annen trafikk. Resultatet er at biler du møter, eller kjører bak, svartes ut så de ikke blir blendet. Utenom det, beholder du alltid fullt lys, se bildet under.
Nå har jeg tilfeldigvis kjørt testbiler med sånt lys i to uker, og poenget er dette: Du blir aldri blendet av meg, men du tror du gjør det, fordi du ser ikke at jeg skrur av fjernlyset. Det gjør jeg nemlig aldri.
Så vær så snill, gi blanke i om bilen du møter slår av fjernlyset eller ikke, legg merket til om du faktisk blir blendet eller ikke. Blir du ikke, så ro ned lyshorn-terroren din. Du har nettopp møtt en bil med LED matrix (eller en annen form for automatisk lys som gjør samme jobb).
Faktisk burde du heller takke de som kjører ny bil med sånt lys. De lyser nemlig ikke bare opp sin egen veibane og skogen ved siden av for seg selv, de lyser opp også for deg. Det er jo dette som er så genialt med matrix-lys: De farlige mørklagte sonene som kommer når fjernlyset slås av i møte med andre biler, blir opplyst.
Og nettopp det reddet for noen dager siden et par rådyr og en Mercedes-støtfanger for min del. På landeveien i 80-sone, og med møtende bil, lyste nemlig den nye E-klassens lys opp både sidene av veien og området mellom meg og den møtende bilen. Derfor så både jeg og ha rådyrene, og kunne kaste oss på bremsene. Vi stoppet begge et par meter fra hverandre, så de kunne passere mellom.
En annen gang kan det være en fotgjenger, så neste gang du skal kjøpe bil, sjekk om den har matrix-lys. Dette er en av de beste oppfinnelsene på lenge, både sikkerhet og komfort økes. November-mørket blir til dagslys. Også når du møter andre eller ligger i trafikk.
Mazda
Ikke bare virket lysene glimrende på E-klassen, i går plukket jeg opp nye Mazda CX-5 med samme system. Har jeg nettopp kjørt 10 mil på mørklagte veier, og det funker like bra på den.
Nå kommer det naturligvis etterhvert en full test av CX-5en, men i og med at disse 10 milene på mørk landevei også var 10 mil på speilblank landevei, må jeg si litt om Mazdas kjøreegenskaper.
Vi som skriver om bil blir jo noen ganger kritisert for at vi er så opphengt i dette – kjørefølelse, styrefølelse og masse annet mange mener bare er relevant for bilinteresserte. Feil, det er minst like relevant for deg som er like interessert i bil som jeg er er i frimerker (altså, ikke så veldig).
I tro Mazda-tradisjon, har selvfølgelig også nye CX-5 glimrende kjøreegenskaper. Direkte styring, avansert hjuloppheng, velkalibrerte dempere og fjærer, stivt karosseri, avansert firehjulsdrift og så videre. I tillegg til at det gjør bilen morsom og involverende å kjøre, har dette også en funksjon for den uinteresserte: Tross, som i dette tilfellet, glatt føre, genererer ikke bare bilen relativt godt veigrep. Enda viktigere: Den gir deg tilbakemeldinger om veigrepet, g-kreftene, hvor bilen er på vei og masse annen info om hva som skjer mellom veien og deg, gjennom ratt og via setet.
Resultatet er at du blir en sikrere bilist, og ikke minst mer avslappet. Du vet hva som foregår og da har du også kontroll og kan slappe av. Komfort-økningen er ikke ubetydelig, jeg lover.
Hvordan komfort-økningen blir i nye Mazda 6, vet vi ikke ennå, men det ble i alle fall vist et par bilder av en oppdatert versjon denne uken. Den største nyheten er at den kommer med en turboladet 2,5-liter som Mazda sier har moment som en 4-liters V8. Tvilsomt om den kommer hit, men høres kult ut. Ellers får 6, som allerede har hatt et par runder med oppgraderinger, et finere interiør med mer påkostede materialer, bedre adaptiv cruise som virker ned til 0 km/t og 360-graders kamera.
Alle Citroënene
André Citroën, heter mannen som startet bilmerket i 1919. Hans visjon var å lage innovative og godt utstyrte folkebiler. Tirsdag var jeg så heldig å få besøke Conservatoire Citroën utenfor Paris, med flere hundre utstilte Citröen-modeller fra starten og frem til i dag. Dette er ikke et museum, men nærmest et lager for bilprodusenten.
Sjelden opplever man at gründerens opprinnelige tanker og idéer henger i så sterkt som her. Milde Moses, de har funnet opp mye og ledet innen mange områder opp gjennom historien. De var veldig tidlig ute med ting som karosseri av stål (ikke tre), selvstarter på folkebiler, motorfester med gummiforinger, selvbærende karosseri, forhjulsdrift, adaptivt chassis og massevis av andre ting vi tar for gitt i de fleste biler i dag.
Og skal man finne opp nye ting må man også ta noen sjanser, og lage biler som ikke kopierer andre på hverken design eller teknologi. Resultatet er en historie fylt av ubeskrivelig spennende kreasjoner. Her var alt fra ventede DSer og CXer til GS med wankel-motor og, hold deg fast: En flyvende tallerken. Hvem andre enn Citroën kan få en selvkjørende konseptbil fra et hvilket som helst bilmerke til å se ut som en T-Ford?
Som stor rally-entusiast, fikk jeg ikke bare sett en voldsomt antall WRC- og Dakar-biler, men også min aller største Citroën-favoritt: BX 4TC. Både i rallyversjon og gateversjon.
Dette var Citroëns Gruppe B-forsøk. Den hadde langsmontert motor foran, og ble aldri noen suksess. Den startet i bare tre VM-runder, og beste resultat ble sjetteplass i Sverige i 1986. Men for en bil! Jeg hadde muligens solgt huset i bytte for en av de svært få gjenlevende gateversjonene av 4TC.
De skulle jo lage 200 gateversjoner for å møte FIAs homolgeringsreglement, og det ble også gjort, men disse bilene var utrolig nok ikke særlig populære i sin tid, så Citröen klarte bare å selge 64 stykker. Resten ble sannsynligvis destruert, og det sies at Citroën også kjøpte tilbake mange av de 64 solgte, for å destruere dem, blant annet på grunn av tvilsom driftssikkerhet.
Hovedårsaken til mitt Paris-besøk var imidlertid en prøvekjøring av nye C3 Aircross. Denne lille SUVen koster bare 250 000 eller så, men er likevel stor nok til å kunne være en fullverdig familiebil. Den er også veldig fin å kjøre, og Citroën virker til å ha fått det aller meste riktig.
Riktig er også veien merket går om dagen. Jeg trengte bare noen kilometer i C4 Cactus tilbake i 2014 før jeg visste Citroën gjorde noe veldig riktig. Siden det har programmet vokst, med nye C3, denne C3 Aircrossen, og nylig viste oppdaterte C4 Cactus. Flere kommer.
Noen er mer «Citroënske» enn andre, men her er det komfort, kjøreglede, spennende design og masse annet som hører hjemme hos merket. Og det ser ut til å gå igjen på alle nye modeller. Fremtiden ser ikke dum ut for Citroën.
10 000
Og så var Teslaen da. 10 000 Nm og 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Mer om bilen og kollega Vegars betraktninger, leser du i artikkelen. Selv tar jeg heller den 0-100-greia på tusenfryd noen ganger for å få unna higen etter akselerasjon, og så nyter jeg nok noe som brummer og bruker noen sekunder lenger til 100 når jeg skal ha det moro, sånn i lengden.
Eller er det sånn at Tesla med Roadster kan skape enn elektrisk sportsbil som har mer enn akselerasjon å komme med? Håper det.
De viste også en lastebil – det har jeg troen på. Eller det vil si, jeg er ikke så sikker på om det er mulig å få til elektriske lastebiler med det første, men når de gjør det, skal jeg heie på dem.
Akkurat som jeg heier på elbiler i byer. Paris-trafikken jeg opplevde tidligere i uken er helt håpløs, den er så mye værre enn trafikken er i Oslo at det er vanskelig å forestille seg. Du og tusenvis av andre står bare å stamper hele tiden. At alle de bilene skal stå å spytte ut eksos er helt meningsløst hvis det finnes gode nok alternativer.
La køkjørerne, lastebilene, bussen og de som frivillig kjører på strøm, gjøre det. Så blir sjansen for at du og jeg får lov til å kjøre på bensin og diesel når vi vil, større.