Av Vegar Bjørge

Alle trodde det var nye Tesla Semi som skulle stjele dagens overskrifter. En elektrisk lastebil som skal kunne kjøres 800 km mellom hver lading, og det er selvfølgelig med fullastet henger. Trekkvogna ble vist med både høy og lav hytte. Egentlig skriver vi på Bil og Motorbloggen veldig lite om lastebiler, men her har dere altså årets 3 linjer om lastebiler.

Det var nemlig Roadster som ble overraskelsen, og i en tid hvor Tesla sliter med leveranser av Model 3, kommer en slik nyhet meget gunstig. I hvert fall for aksjonærene. Bra regissert av Elon Musk.

Roadster startet hele Tesla-eventyret og det har blitt spekulert i når neste Roadster er klar. Her er den, og farts hysteriet vil ingen ende ta. Hva sies om en toppfart på 400 km/t, akstid til nesten 100 på 1,9 sekund, og maks dreiemoment på hjulene til nesten 10000 NM? Nei det er ingen null for mye. Miljøvennlig er det ihvertfall. Drift på alle 4 er også en selvfølge for hyttefolket i Norge. Tror likevel ikke denne kommer helt på topp på norske salgsstatistikker.

Batteripakken er på 200 KW/h  og Elon Musk lover over 100 mil mellom hver lading. Strømforbruk på nesten 20 KW/h pr 100 km er ganske mye mer enn vanlige elbiler, men det prater vi lite om. Miljøvennlig er det som sagt!

Ellers ser Roadster bra ut både innvendig og utvendig. Det er tydelig at Franz von Holzhausen vet hva han driver med. Denne kan stå seg i nye 6 år, slik forrige Roadster gjorde. Den er faktisk tøffere enn forrige utgave, selv om den har mer tak, og mindre luft.

Prisen er 200 000 dollar, og reservering koster 50 000. Kanskje det er noen som tørr? Den kommer på  markedet en gang etter 2020.