Likevel kjører man så mye som mulig med taket nede mellom regnskurene. R6 muldrer herlig på lavt turtall og eksploderer når rødmerkinga nærmer seg. 326 hester under panseret gjør sitt, og jeg burde jo skrevet om hvor ville de var og hvor herlige det er med hester i vill dressur. Slik fungerer det ikke i en BMW, for her går det unna i et tempo få forunt, men like vel så kontrollert som det kan gå an. xDrive systemet kan ta litt av æren for det.
Det suser en god del, og ganske mye luft finner veien inn i cupeen på 440i når man kjører med taket nede. Grunnen til dette er at 4-serien er en ganske stor bil, med plass til 4 personer. Frontruta er også ganske lav. Derfor er dette mer en bil man cruiser rundt i frem for å kjøre fort med. Likevel……. motoren er såpass kapabel at man må teste den ut. Fantastisk lyd blander seg med sommerdufter og eksos i en herlig harmoni. Man blir forelsket.
Og mens vi er saligprisningens hjørne, tar vi med styring og girkasse, som også er med på å gjøre bilturen til en himmelsk opplevelse. Styringen er meget presis, og desto mer du presser BMW 440i desto strammere blir styreresponsen. Den blir enda mer skjerpet om man trykker inn sportsknappen.
Girkassen er en drøm, både i komfort- og sportmodus. Her får du det du forventer, enten du ønsker myke, fine giroverføringer, eller litt mer rappe, lange girvekslinger. I Sportmodus gir girkassen rom for at du drar motoren opp mot rødmarkeringen på 7000 omdreininger.
Jeg kjører bilen ganske hardt over en lengre periode og merker også at bremsene er av det seriøse slaget. Et hardt tramp på pedalen gir merkbar respons, og den tunge bilen bremses meget raskt ned til stillestående. Det er også lett å dosere riktig bremsekraft til hjulene, så man både holder oppe ønsket fart gjennom svinger, og man får ned hastigheten kjapt nok både før og i sving.
Balansen er eksemplarisk, og selv om ståltaket gir en del ekstra vekt, er det enkelt å skjønne at vektfordelingen er tilnærmet perfekt. Selv om man finner åpne biler som er bedre på svingete veier, tviler jeg på at noen av de veier nærmere 2 tonn. Det er nemlig aberet med ståltak.
Vi kan fortsette lovprisningen i lang tid, for høydepunktene står i kø. Det fantastiske skinninteriøret er bare slik det må være i denne type bil. Lyst og lekkert, med en sittekomfort få andre klarer å matche. Likevel blir man litt stiv og støl etter noen timer bak rattet. Vet ikke om det er på grunn av en vel aktiv kjøring, eller om setene har for mye sportslig preg. Jeg bytter uansett ikke vekk hverken kjøreturen eller stolene.
Skal man være minst mulig kritisk sitter to voksne godt i baksetet, og det er ganske bra i en cabriolet. Det er selvfølgelig en fordel om man ikke er alt for stor hvis man trer kroppen sin i baksetet. Baksetepassasjerene må klare seg uten varme i nakkeputen, noe som kommer godt med for sjåfør og passasjer i forsetet under kjølige sommerdager. De er det noen av.
Jeg er ikke veldig opptatt av sikkerhetsutstyr, men denne har alt, og litt til. Her er filskiftevarsler som tar over styringa hvis du ikke følger med. Autostoppen kan stanse bilen helt foran hindrer, og om man skulle være uheldig er det en haug med kollisjonsputer som skal beskytte mot alvorlige skader. I tillegg har man førerassistentsystemer som adaptiv cruisecontrol, adaptive LED-lys og hjelp til vanskelige ting som å parkere.
Hva skal man da si er negativt med 440i xDrive cabriolet? Den blir veldig tung. Med 4 hjulsdrift og ståltak veier denne bilen 1850 kg uten fører. Dermed er det mange kilo som skal være med rundt krappe hårnålssvinger og raske S-kombinasjoner. Jeg synes 440i gjør disse øvelsene bra, men en lettere bil hadde gjort det bedre. Ståltak får man ikke byttet bort, men man kan droppe 4 hjulsdrift, for det trenger man ikke på en cabriolet, så sant du ikke skal kjøre den på vinteren. Stålcabrioleten gjør at det er en helårsbil.
BMW 4-serie cabriolet starter på 633 800 kroner for 420i. Den holder til de fleste, men om motorlyd er viktig, må man ut med 803 500 kroner for 440i. Testbilen koster over 1 100 000 kroner, og er egentlig verdt hver eneste krone. Jeg kan også legge med at billigste 4-serie cabriolet er 420d, men hvem vil ha diesel i en slik type bil?
De som tenker drivstofføkonomi er kanskje ute etter 420d, men for noen kjedelige typer. Testbilen har et oppgitt forbruk på 0,73 l/mil ved blandet kjøring. Ingen er vel overrasket over at testforbruk gikk noe over dette, men det er ingen umulighet å kjøre ned mot 0,6 l/mil på pen kjøring. R6eren brummer fint fra lavt turtall, og man henter allerede 450 nm ved 1380 omdreininger. Dette gjør det morsomt å cruise med bilen, og ved slik kjøring slurper det ikke særlig mye i drivstofftanken. Er du fortsatt skremt overfor høye bensinregninger? For all del, kjøp diesel…
Om man da tar alle plussene og trekker fra de få minuspunktene, så får man en veldig bra sommerbil som også kan brukes vinterstid. Jeg vil ha 440i uten 4 hjulsdrift, og noen kanskje klarer seg med den billigere 420i. Da gir man slipp på R6-motorene, og med den forsvinner også noe av magien. Og det er magi det handler om…..
BMW 440i xDrive Cabriolet
Pris
fra |
618 800
(420d) |
Pris
testbil |
1 111
300 |
Motortype
|
R6
bensin |
Gir
|
8A
|
Motorvolum
ccm |
2998
|
HK
o/min |
326 /
5500 |
Nm
o/min |
450 /
1380-5000 |
Sek.
0-100 km/t |
5,4
|
Topphastighet
km/t |
250
|
Forbruk
blandet l/mil |
0,73
|
Utslipp
CO2 g/km |
169
|
Egenvekt
kg |
1850
(uten fører) |
Tilhengervekt
kg |
|
Bagasjerom
liter |
|
Lengde
cm |
463,8
|
Bredde
cm |
182,5
|
Høyde cm
|
138,4
|
Akselavstand
cm |
281
|