Tekst og foto: David K Andersen
Elektriske Golf er voldsomt populær i Norge, men begynner å
bli utdatert på rekkevidde. Volkswagen svarer med facelift og 50 prosent økning
i kjørelengde på ladingen.
bli utdatert på rekkevidde. Volkswagen svarer med facelift og 50 prosent økning
i kjørelengde på ladingen.
Det er ikke mange årene til Volkswagen kommer med sitt helt
nye elbil-konsept. Med det vil de forlate den elbil-strategien vi har sett så
langt og gå over på en helt egen modellserie. Vi tok en nærmere kikk på I.D.under bilutstillingen i Paris i fjor høst – det vi så der gjør at vi gleder oss
til bilen etter hvert kommer i produksjon. Den får ikke bare lang rekkevidde,
den er revolusjonerende på plassutnyttelse også.
nye elbil-konsept. Med det vil de forlate den elbil-strategien vi har sett så
langt og gå over på en helt egen modellserie. Vi tok en nærmere kikk på I.D.under bilutstillingen i Paris i fjor høst – det vi så der gjør at vi gleder oss
til bilen etter hvert kommer i produksjon. Den får ikke bare lang rekkevidde,
den er revolusjonerende på plassutnyttelse også.
Enn så lenge er det imidlertid denne som gjelder: Nye
e-Golf.
e-Golf.
Det er ikke så ofte Golf får facelift – har du tenkt på det?
Forrige gang var i 1980(!). Nå skjer det imidlertid, og de vanlige utgavene
er allerede på plass i Norge. Elbilen er neste, den er på plass hos forhandlerne denne uken.
Forrige gang var i 1980(!). Nå skjer det imidlertid, og de vanlige utgavene
er allerede på plass i Norge. Elbilen er neste, den er på plass hos forhandlerne denne uken.
e-Golf har en rekke forandringer, men det er ingen tvil om at økte rekkevidde er viktigst. Batteriet er nytt og ved hjelp av økt celle-tetthet, øker kapasiteten fra 24,2 til 35,8 kWt. Med det øker rekkevidden fra
19 til 30 mil.
19 til 30 mil.
De tallene er imidlertid i henhold til NEDC-standarden, og
som alle burde ha fått med seg, ofte vel optimistiske. Volkswagen selv sier
rekkevidden i praksis vil ligge på ca 20 mil.
som alle burde ha fått med seg, ofte vel optimistiske. Volkswagen selv sier
rekkevidden i praksis vil ligge på ca 20 mil.
Etter denne første, og høyst uvitenskapelige testen, ser det ut til at de har sitt på det tørre med den antagelsen. Veldig mye avhenger naturligvis av værforhold og kjørestil, og på grunn av sistnevnte, hadde jeg nok ikke klart riktig 20 mil denne gangen. Men så var også hastigheten ofte oppe i 120-30 km/t og jeg testet også kjøreegenskaper på svingete vei…
Jeg tror derfor rundt 20 mil vil være nokså enkelt å oppnå i vanlig norsk kjøring og om du tar litt hensyn.
En litt spesiell ting er at rekkeviddeindikatoren – altså antall gjenværende kilometer, ser ut til å gå raskere opp og ned enn jeg er vant til fra andre elbiler. Tråkker du fullt, kan du kjapt miste en håndfull kilometer, men om du ruller og genererer i nedoverbakke, får du også raskere lenger rekkevidde. Det har ikke mye å si i praksis, men kanskje noe å notere seg når du starter bilen fulladet og den som i mitt tilfelle viste hele 275 tilgjengelige kilometer.
For å hjelpe deg til å oppnå lavest mulig forbruk og dermed lenger rekkevidde, er GPSen linket opp mot en kjøreveileder. Informasjon om hvordan veien foran deg er, og data fra sensorer som leser bilens bevegelser, danner sammen et bilde gjør e-Golf i stand til å veilede. Bør du slippe gassen, får du beskjed om det, og noen ganger vil den faktisk be deg gi mer gass fordi det totalt sett lønner seg på den kommende strekningen.
I tillegg til økt rekkevidde har e-Golf har fått
større motor. Opp fra 115 til 136 hestekrefter. Også dreiemomentet er litt opp
– pluss 20 Nm til 290.
større motor. Opp fra 115 til 136 hestekrefter. Også dreiemomentet er litt opp
– pluss 20 Nm til 290.
Ikke uventet er den kvikk fra 0 til 80 km/t – den sprinten
går på fine 6,9 sekunder. 100 nås nå på 9,6, mot tidligere 10,4. Også
topphastigheten forbedres – fra 140 til 150 km/t.
går på fine 6,9 sekunder. 100 nås nå på 9,6, mot tidligere 10,4. Også
topphastigheten forbedres – fra 140 til 150 km/t.
Siden alt momentet leveres umiddelbart, føles bilen i de fleste tilfeller minst så raskt som den er. Trykker du fullt ut av kryss,
begynner antispinn-lampen raskt å blinke. Den gode responsen gjør bykjøring til
en lek – du kan kaste deg raskt ut i rundkjøringen når en liten luke oppstår.
begynner antispinn-lampen raskt å blinke. Den gode responsen gjør bykjøring til
en lek – du kan kaste deg raskt ut i rundkjøringen når en liten luke oppstår.
Jeg synes dessuten akselerasjonen imponerer oppe i hastighet
– vanligvis et svakt punkt på elbiler. Forbikjøring fra 80 til 110 km/t føles raskt og sikkert.
– vanligvis et svakt punkt på elbiler. Forbikjøring fra 80 til 110 km/t føles raskt og sikkert.
Spesielt morsom å kjøre på svingete veier er ikke e-Golf.
Det er på ingen måte noe feil med kjøreegenskapene; veigrepet er fint og den
hverken krenger eller understyrer betydelig selv om tempoet er forholdsvis høyt. Den er bare
litt nøytral og uten spesiell karaktér i slik kjøring.
Det er på ingen måte noe feil med kjøreegenskapene; veigrepet er fint og den
hverken krenger eller understyrer betydelig selv om tempoet er forholdsvis høyt. Den er bare
litt nøytral og uten spesiell karaktér i slik kjøring.
Gassresponsen veier imidlertid
opp – det er deilig å slippe å vente de millisekundene en turbo vanligvis
trenger på seg for å komme i gang når du går på gassen ut av svingene. Sånn sett er e-Golf svært responsiv og presis.
opp – det er deilig å slippe å vente de millisekundene en turbo vanligvis
trenger på seg for å komme i gang når du går på gassen ut av svingene. Sånn sett er e-Golf svært responsiv og presis.
Ekstra vekt (e-Golf er 321 kg tyngre enn en vanlig 1,5 TSI),
kan i noen tilfeller bety at fjæringen må stives opp såpass at komforten blir
lidende. Golfen klarer seg imidlertid fint, du merker at oppsettet er litt
annerledes, spesielt over små skarpe ujevnheter som antydningsvis forplanter
seg i karosseriet, men totalkomforten er meget god.
kan i noen tilfeller bety at fjæringen må stives opp såpass at komforten blir
lidende. Golfen klarer seg imidlertid fint, du merker at oppsettet er litt
annerledes, spesielt over små skarpe ujevnheter som antydningsvis forplanter
seg i karosseriet, men totalkomforten er meget god.
På dårlig vei er den fast i fisken, men klarer likevel å ta opp ujevnheter og humper uten å sende dem videre til de som sitter
inne i bilen. Dessuten er støynivået svært behagelig. De spanske veiene vi
testkjørte på, hadde riktignok bedre asfalt enn vi er vant til fra Norge, men VW
virker til å ha god kontroll på dekk- og vindstøy.
inne i bilen. Dessuten er støynivået svært behagelig. De spanske veiene vi
testkjørte på, hadde riktignok bedre asfalt enn vi er vant til fra Norge, men VW
virker til å ha god kontroll på dekk- og vindstøy.
De utvendige forandringene på denne faceliften knytter seg
hovedsakelig til fronten, hvor nye lykter med full LED er på plass. Det har også
blitt gjort endringer i støtfanger- og spoilerdesign. I likhet med foran, er
baklyktene nye de også – bilen ser mer moderne ut enn tidligere. Blå lister i
grillen og gjennom lyktene, røper at vi snakker elektrifisert versjon.
hovedsakelig til fronten, hvor nye lykter med full LED er på plass. Det har også
blitt gjort endringer i støtfanger- og spoilerdesign. I likhet med foran, er
baklyktene nye de også – bilen ser mer moderne ut enn tidligere. Blå lister i
grillen og gjennom lyktene, røper at vi snakker elektrifisert versjon.
Innvendig er infotainment og instrumenter den store nyheten.
Active Info Display er nå å få som tilleggsutstyr – vi kjenner det tidligere
blant annet fra nye Tiguan – det gir en mer moderne følelse, og ikke minst har
du større valgmuligheter på hva du til enhver tid ønsker vist. Jeg liker
spesielt godt å kunne ha et stort navigasjonskart rett foran meg når jeg kjører
på ukjente plasser. Vel verdt 3 900 kroner ekstra.
Active Info Display er nå å få som tilleggsutstyr – vi kjenner det tidligere
blant annet fra nye Tiguan – det gir en mer moderne følelse, og ikke minst har
du større valgmuligheter på hva du til enhver tid ønsker vist. Jeg liker
spesielt godt å kunne ha et stort navigasjonskart rett foran meg når jeg kjører
på ukjente plasser. Vel verdt 3 900 kroner ekstra.
Det nye infotainmentsystemet på sin side, kommer med to
skjerm-størrelser. 8 eller 9,2 tommer. e-Golf er imidlertid utstyrt med sistnevnte (Discover Pro) som standard, og skjermen oppleves virkelig som stor og moderne. Som vanlig i Volkswagen er
brukergrensesnittet smart og enkelt å forstå seg på og bruke.
skjerm-størrelser. 8 eller 9,2 tommer. e-Golf er imidlertid utstyrt med sistnevnte (Discover Pro) som standard, og skjermen oppleves virkelig som stor og moderne. Som vanlig i Volkswagen er
brukergrensesnittet smart og enkelt å forstå seg på og bruke.
Dessuten får du nå gestikulerings-kontroll. Med en gang du
nærmer deg skjermen med hånda forstår den at du har planer om å gjøre noe, og
aktuelle menyer og valg kommer opp. Du kan også bla mellom menyer eller gi kommandoer
uten å trykke på selve skjermen – bare vift med hånda foran.
nærmer deg skjermen med hånda forstår den at du har planer om å gjøre noe, og
aktuelle menyer og valg kommer opp. Du kan også bla mellom menyer eller gi kommandoer
uten å trykke på selve skjermen – bare vift med hånda foran.
Det er to store fordeler med dette. Du slipper å ta blikket
bort fra veien for å være sikker på at du treffer nøyaktig riktig sted på
skjermen med fingeren, og du kan utnytte hele den store skjermens flate til
informasjon fremfor å bruke opp masse plass på soft-knapper.
bort fra veien for å være sikker på at du treffer nøyaktig riktig sted på
skjermen med fingeren, og du kan utnytte hele den store skjermens flate til
informasjon fremfor å bruke opp masse plass på soft-knapper.
Ellers er Golfen seg lik på alt. Kvalitetsfølelsen i
interiøret er på topp, justeringsmulighetene for sete og ratt meget gode og
plassforholdene bra, også i baksetet. Bagasjerommet tar 341 liter mot 380 i en vanlig versjon. Det er fullt akseptabelt.
interiøret er på topp, justeringsmulighetene for sete og ratt meget gode og
plassforholdene bra, også i baksetet. Bagasjerommet tar 341 liter mot 380 i en vanlig versjon. Det er fullt akseptabelt.
Konklusjon
At mange nordmenn har sansen for Golf og e-Golf, vet vi
godt. Når rekkevidden nå økes betydelig, og du får et mer moderne førermiljø,
er saken allerede i boks. I elbil-sammenheng kort leveringstid, styrker
potensialet ytterligere.
godt. Når rekkevidden nå økes betydelig, og du får et mer moderne førermiljø,
er saken allerede i boks. I elbil-sammenheng kort leveringstid, styrker
potensialet ytterligere.
Data:
Volkswagen e-Golf
|
|
Pris fra
|
299 300
|
Pris testbil
|
Ukjent
|
Motortype
|
Elektrisk
|
Motorvolum ccm
|
–
|
HK o/min
|
136 3 000 – 12 000
|
Nm o/min
|
290 0 – 3 000
|
Sek. 0-100 km/t
|
9,6
|
Topphastighet km/t
|
150
|
Forbruk blandet
|
12,7 kWt/100km
|
Rekkevidde NEDC
|
300 km
|
Rekkevidde i praksis
|
200 km
|
Utslipp CO2 g/km
|
0
|
Egenvekt kg
|
1 615
|
Tilhengervekt kg
|
0
|
Bagasjerom liter
|
341 – 1 231
|
Lengde mm
|
4 270
|
Bredde mm
|
1 799
|
Høyde mm
|
1 482
|
Akselavstand mm
|
2 629
|