Hjem Tester Dekktest: Michelin Pilot Sport 4 S

Dekktest: Michelin Pilot Sport 4 S

Tekst og foto: David K Andersen

Pilot Super Sport har de siste årene vært dekket å gå til
for både sportsbilprodusenter og eiere som vil utstyre høy-ytelses kjøretøyet
sitt med det beste. Selv om dekkets suksess er pågående, skiftes det nå
ut. Vi har prøvekjørt nye Michelin Pilot Sport 4 S.
Når du ligger godt an kan du velge to taktikker. Du kan melke ut det som er mens det ennå går godt, eller du kan benytte sjansen til legge enda mer inn på produktets arvtager og lansere i forkant. 
Vi vet de beste bilmerkene i verden, tenk Porsche eller Ferrari, gjør det. De har allerede det beste produktet, men så lanserer de en ny og enda bedre bil likevel.
Det er rett og slett sånn man forblir på toppen.
Michelin kjører som regel samme taktikk, og det er det som er forklaringen på at de gjør generasjons-skifte allerede nå.

Pilot Sport 4 S er for deg som har en bil utenom det vanlige, eller vil ha noe utenom det vanlige på bilen din. Det er ikke et ekstremdekk, for eksempel til hyperbiler eller mest for banebruk, men skal være det ypperste du kan montere på sportsbilen eller supersedanen. Eventuelt om du ikke har en bil som helt faller inn i en av de to kategoriene, men likevel setter store krav til sportslighet og grep.
Av nye modeller som får 4 S montert, er ferske Porsche Panamera, Mercedes-AMG C43 og nye E63, samt Ferrari GTC4 Lusso. Da skjønner du hvor landet ligger.
Forresten må ikke Pilot Sport 4 S forveksles med Pilot Sport 4. Sistnevnte kom i fjor er et hakk snillere enn dette. Michelin så under utviklingen av det vanlige 4-dekket at potensialet i det var så stort at en evo-versjon av det ville kunne erstatte Pilot Super Sport. Det skjer altså nå.

En av de store nyhetene er Bi-Compound teknologien. Du som er interessert i motorsykkel vet antakelig med en gang hva det dreier seg om. Selv har jeg kjørt med Michelin Pilot Power 2CT på motorsykkel i flere år, det er ingen tvil om at teknologien gjør utrolige ting for veigrepet.
Som navnet antyder dreier det seg om å bruke to ulike gummiblandinger i samme dekk, men i ulike deler av slitebanen. På motorsykkel brukes en hardere blanding i midten, der dekket har størst kontaktflate og ikke minst mest belastning. Ute på sidene er imidlertid gummiblandingen mykere og mer sticky. Resultatet er utrolig grep når du ligger nede uten at dekket blir brukt opp med en gang.
Nå er denne teknologien overført til bildekk og på plass i nye Pilot Sport 4 S. Dekket er mykere på innsiden av banen hvor det er brukt en blanding av silisiumdioksid og elastomer. Det gir bedre og mer forutsigbart grep på våt asfalt – dette er det første dekket av denne typen som har fått A-merking for bremsing på våt vei. 
På utsiden er det en hardere hybrid-blanding som skal sitte godt på tørt føre og ikke minst bidra til lenger levetid.

I en test utført av Tyske Dekra, var dette dekket det eneste i klassen om klarte mer enn 50 000 km. Jeg tenker at nettopp levetid, er et stikkord for folk flest. For å kjøpe et dekk som dette, er ikke veldig billig. Med lang livslengde, har du imidlertid muligheten til å kunne komme ut bra også økonomisk.
Michelin er store på motorsport, og de sier de holder på med det nettopp for å kunne være best på dekk som dette. Konstruksjonsmetodene og materialene i 4 S er direkte resultat av erfaringen man har hatt i WEC, LeMans, WRC, Formula E og faktisk Moto GP de siste årene.
Hvor bra funker det?
Vel, å teste dekk er ikke enkelt, sånn på en dag med tett program. Michelin hadde imidlertid utstyrt tre sett identiske biler med sine egne dekk, samt konkurrentenes. Da er det i alle fall mulighet for direkte sammenligning.

I bremsing var de største forskjellene å finne for min del på tørt underlag. Der var Pilot Sport 4 S mer direkte og stabilt. Det ga også kortere bremselengde. På vått, merket jeg mindre forskjell både i følelse og bremselengde, men vi hadde datalogger, og 4 S gjorde det bedre i begge tester.
I slalom og fri kjøring var det enklere å skille Michelin-dekket fra konkurrentene. Om du holder på med motorsport, eller har kjørt en del på bane med skikkelige racing-dekk, vet hvor utrolig stor forskjell det er i grep, veifølelse og ikke minst presisjon sammenlignet med gatedekk. 
Nå kan på ingen måte grepet i 4 S sammenlignes med et slick-dekk, eller Michelins egen Cup-dekk for den saks skyld. Men det er fascinerende å kjenne hvordan de har klart å overføre veifølelse og presisjon tilnærmet et rent racingdekk til dette gatedekket.

Sammenlignet med konkurrentenes dekk, er det mye enklere og mer kontrollerbart på grensen – rett og slett mer direkte og presist. Det gir mer kjøreglede, og du får mye mer ut av selve bilen også.
Det er i alle fall min konklusjon etter test med BMW M340i, VW Golf R og Audi S3. Nå var det hele naturligvis arrangert av Michelin, men jeg kunne jo selv se at referansedekkene ikke akkurat var billigprodukter.

Konklusjon
Du trenger egentlig ikke mer dokumentasjon enn å kikke på hva slags bilmerker som velger dette dekket for nymontering på bilene sine. At det er et glimrende produkt sier seg selv. Det er imidlertid interessant å se hva som har skjedd med livslengden. Å investere i et sett dekk som dette til bilen, er relativt kostbart. Men holder det desto lenger, får du faktisk mulighet til å kjøre med de beste dekkene uten at det nødvendigvis er dyrere.