Av David K Andersen
Citroën har ikke hatt en god start på 2017-sesongen. Det endret seg denne helgen.
Vi spådde et åpent og spennende mesterskap i år og ser foreløpig ut til å ha rett. Monte Carlo gikk til Ogier i Ford, Sverige til Latvala i Toyota og nå Mexico til Meeke i Citroën. Og alle gangene med Hyundai rett bak – det er jo faktisk de som på mange måter har vist seg best på både bil og fører (Neuville) totalt sett hittil, så en seier kan umulig være langt unna.
Men nå er det Mexico det gjelder, og Meekes seier skjedde ikke uten dramatikk.
Spoler vi kjapt tilbake til åpningen av løpet før helgen, begynte det å skje ting allerede da. Første prøve var en publikumsspesial inne i en by. Det regnet og løypen uvanlig smal og knotete. Blant annet snurret Ogier og surret bort en del tid.
Fredag ble de to første strekkene strøket fordi biltransporten som fraktet rallybilene til serviceplassen ble stående fem timer bom fast i kø på grunn av en ulykke. Dermed ble årets første virkelige grusprøve startet med monsterprøven El Chocolat på 54,9 km.
Det gikk ikke spesielt bra – alle bilene unntatt Citroën C3en hadde problemer med overoppheting i høyden. Dårligst gikk det for Sverige-vinner Latvala som måtte kjøre store deler av prøven i transportmodus. Han tapte halvannet minutt og var i praksis ute allerede.
Videre utover fredag og lørdag viste Meeke seg å være mannen å strekke seg etter. Det gjorde også Ogier, som kunne hente litt tid her og der. Så snurret Ogier lørdag ettermiddag og tapte 10 sekunder og dermed kunne Meeke gå inn i søndagens etapper med noenlunde grei ledelse.
Neuville slet med bensinfilterproblemer fredag, men etter det gikk det rimelig bra, og etter å ha ledet de to første rundene for så å kjøre av, kunne han endelig komme til mål med en tredjeplass.
Ott Tanak i Ford havnet utenfor pallen for første gang i år, men fjerdeplass er bra. Bak seg fikk han Paddon i Hyundai.
Deretter kom Toyotaene inn. Latvala klarte til slutt sjetteplass, mens teamkamerat Juho Hänninen måtte ta til takke med sjuende. Finnen slet med kraftig influensa hele helgen og er antakelig veldig fornøyd med å være ferdig med dette løpet.
Sordos Hyundai hadde også bensinfilter-problemer, og han fikk en straff på 10 minutter som senere ble trukket tilbake. Det holdt imidlertid bare til 8. plass totalt.
I WRC2 avholdt Pontus Tidemand og Eric Camilli en vanvittig fight som ikke endte før Pontus slo til med en kanontid på nest siste prøve samtidig som Camilli misset på dekkvalg.
Tilbake til kampen om seieren, så det før Superstage (siste prøve) ut som om Meeke kunne cruise inn til en sikker seier – han hadde 40 sekunders ledelse.
Men så gjorde han det utenkelige: Dro av og holdt på å brase rett inn i en rekke parkerte biler. På ett eller annet vis kom han seg tilbake og kjørte i mål med seiersmargin på 13,8 sekunder.
Mer dramatisk enn som så blir det ikke, og Meeke selv var så preget av hendelsen at han ikke maktet å komme seg ut av bilen og opp på taket for å feire en gang!
1. Chris Meeke, Citroën C3 WRC.
2. Sebastien Ogier, Ford Fiesta WRC, +13.8s
3. Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, +59.7s
4. Ott Tanak, Ford Fiesta WRC, +2m18.3s
5. Hayden Paddon, Hyundai i20 WRC, +3m32.9s
6. Jari-Matti Lavtala, Toyota Yaris WRC, +4m40.3s
7. Juho Hänninen, Toyota Yaris WRC, +5m06.2s
8. Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, +5m22.7s
9. Elfyn Evans, Ford Fiesta R5, +8m41.8s
10. Pontis Tidemand, Skoda Fania R5, +10m51.1s
11. Eric Camilli, Ford Fiesta R5, +11m34.6s