Av David K Andersen

Opel-sjef Karl-Thomas Neumann presenterer nye Insignia i Genéve

Elbilfeberen råder hos Opel for tiden, men i Genéve vises det nå en godbit for de som foretrekker flytende på tanken.

Nye Insignia kommer i to utgaver. Stasjonsvognen Sports Tourer er selvskreven mens det blir endringer for sedan og kombi-modellen. Før kunne du få den som både firedørs og femdørs, de erstattes nå av én: Grand Sport. Tenk Mercedes CLS, eller nye Volkswagen Arteon som også vises i Genéve.

Utgående Insignia har vært en design-vinner, noe som bekreftes av at den tross ni år på markedet fortsatt ser moderne ut. Denne nye modellen tar gamet et steg videre. Lenger, lavere og bredere, og med hjulene plassert lenger ut i hjørnene (takket være økt akselavstand), får den betydelig lavere profil – bedre stance om du vil.

Bilens inspirasjon stammer fra Monza-konseptet fra 2013 (les om hvordan Opels design-avdeling jobber i dette intervjuet med design-sjef Mark Adams). Jeg noterer meg at mens en del nye og stilige biler ser ut til å hente elementer, eller være inspirert av trender, fra andre merker, klarer Opel å få frem en helt ny mellomklassebil med egen stil. Sports Tourerens knekk på de bakre sidevinduene er ett av få unntak.

Skal du selge denne typen bil i dag, hvor konkurransen fra crossovere og SUVer er i ferd med å kvele hele segmentet, må ekstremt vellykket design være på plass. Folk må tenke at den bilen der, den er så innmari stilig at jeg har lyst på den. Lyst til å se på den fordi den ser fin ut, og lyst til å bli sett i den. Det ser ut til at Opel treffer godt der.

En annen ting som må være på plass er dynamiske kjøreegenskaper. I alle fall om du spør meg. Akkurat på det punktet er nok ikke nødvendigvis alle bilprodusentene enige, jeg synes det for tiden er en trend hvor underholdende kjøreegenskaper blir nedprioritert til fordel for andre ting. Jeg er ikke sikker på om det lønner seg i lengden.

Det som er sikkert, er at jeg er veldig spent på første prøvekjøring av nye Insignia – for vår del er den bare en uke unna nå – jeg kommer tilbake med utførlig rapport etter det.

På papiret ser det i alle fall lovende ut. Insignia bygges på den nye E2-plattformen fra General Motors. Foran er hjulopphenget standard MacPherson og bak er det et femlink-oppheng. Plattformen gir naturligvis vektbesparelser, eksempelvis sier Autocar at den nye 1,5-liters bensinversjonen er hele 170 kg lettere enn utgående 1,6-liter.

Vi forventer også betydelig stivere karosseri (det er i seg selv 59 kg lettere), blant annet via en større andel høyfast stål. Mer informasjon om dette kommer helt sikkert i forbindelse med presselanseringen i slutten av mars.

Under panseret er det nyheter som ser ut til å passe det norske markedet godt. Den tidligere 1,4-literen får en omfattende oppdatering – det meste skal være nytt, og den har blitt lettere. Motorvolumet øker 100 kubikk, og effekten hopper fra 150 til 165 hester. 0-100 km/t skal gå på under 9 sekunder.

Bare ett utstyrsnivå vil importeres til Norge, det høyeste, og når prisen med denne motoren da starter på smått utrolige 334 900 kroner, skjønner vi den har lave utslipp. Og ikke minst at Opel har tenkt å selge en hel del Insignia i Norge.

Neste steg på bensin-siden innebærer et stort hopp. 2 liter og hele 260 hestekrefter. Den får også firehjuldrift og 8-trinnsautomat. Pris 609 900 kroner. Høres ut som mye for pengene.

På dieselsiden starter det med 2,0 170 hk til 499 900. I tillegg kommer en 210-hester diesel – det er en twinturbo-versjon av samme 2-liter. Med firehjuldrift som standard kommer den på 574 900 kroner. Begge disse har 8-trinns automat.

Firehjuldriftsystemet som leveres på Insignia byr på store nyheter. Hittil har Opel hatt helt fine system for trekk på alle fire, men dette kommer til å bli ledende. Twinster-systemet innebærer at bakdiffen fjernes og erstattes av to clutcher. Dette gjør det mulig å sende mer kraft til den ene hjulet uten at man, som i nesten alle andre systemer, gjør det ved å bremse det andre.

Ford Focus RS har et lignende system, og vi vet hvor imponerende det fungerer. Bilen senser fortløpende alt som skjer, og kan derfor levere ekstra krefter til det ytre bakhjulet i svingene. Dermed hjelper det til med å styre bilen inn i svingen og samtidig eliminere understyring.

Det er dessuten interessant at du selv kan bestemme graden av denne virkningen via kjøreprogram-velgeren. I Sport-modus er systemet veldig aktivt, mens i Tour, dempes virkningen, slik at bilen blir roligere og mer retningsstabil når veien er rett eller du bare tar det med ro og vil ha komfort. Smart.

Opel lover ledende utstyrsnivå med blant annet heap-up display, ny generasjon Intellilux LED Matri- lys med hele 32 LED-segmenter, FlexRide adaptivt chassis, 360-graders kamera, avansert adaptiv cruise og naturligvis AGR-seter med både massasje og kjøling.

Onstar blir dessuten utvidet slik at det nå i tillegg til å være et sikkerhets- og hjelpesystem, blir en tjeneste som kan utføre utvidede handlinger. Du kan for eksempel be personen du får på høyttalerne i bilen når du trykker på Onstar-knappen om å finne nærmeste hotell og booke et rom for deg.

Plassforholdene er bedre. Baksetet har mer plass og bagasjerommet i Sports Tourer tar 560 liter.

Til høsten kommer dessuten Country Tourer – høyere bakkeklaring og røffere utstråling vil nok passe mange nordmenn godt.

Salget av Grand Sport og Sports Tourer starter nå i slutten av mars og Norges-lanseringen blir i august/september.