Av David K Andersen
Nye i30 stasjonsvogn har alt, inkludert veldig stort bagasjerom.
Vi har allerede tatt første prøvetur med femdørs-utgaven av nye i30 (les mer her), og i disse dager har den nådd norske forhandlere.
På Genéve-utstillingen nå, vises stasjonsvognen – den ventes naturlig nok å bli den mest populære her i Norge.
Som vi kunne fastslå da vi kjørte i30 i januar, er det en bil det er vanskelig å finne feil ved. Blant høydepunktene er moderne 1,0 og 1,4 turbo bensinmotorer med 120 til 140 hestekrefter. Det samme gjelder dobbeltclutchautomaten.
i30 byr dessuten på en komplett utstyrsliste som inkluderer det meste av moderne avanserte finesser. Her har du blant annet adaptiv cruisekontroll med kø-funksjon, fullt LED-lys med automatikk, ekte filholder som styrer bilen tilbake i filen om du er på tur ut, skiltleser, blindsonevarsler, kjøling i setene og mye mer.
Den er dessuten komfortabel og trivelig bil å både kjøre og bruke.
I stasjonsvognen kan du legge til et bagasjerom på hele 602 liter. Det er blant de absolutt beste i klasse, og ikke minst er nokså mye større enn i biler som Volvo V90 og BMW 5-serie. Det utrolig hvor mye plass enkelt produsenter finner i selv nokså kompakte modeller. Legges setene ned får du inn 1 650 liter.
Visuelt synes jeg stasjonsvogna virker mer spenstig enn kombi-versjonen. Den synkende øvre vinduslinjen i bakkant gir i30en litt mer særpreg og står som en fin kontrast til den mer butte fronten.