Hjem Nyheter Nyheter Genéve: Kia Optima stasjonsvogn og Niro som plug-in hybrider

Nyheter Genéve: Kia Optima stasjonsvogn og Niro som plug-in hybrider

Av David K Andersen

Kia viser i disse dager frem fire nyheter på bilutstillingen i Genéve. De to viktigste for Norge er ladbare versjoner av Optima stasjonsvogn og Niro.

Du kan lese om Kia Picanto her og Kia Stinger her – de to andre nyhetene fra merket i Genéve.

Optima stasjonsvogn Plug-in Hybrid
Det er liten tvil om at Optima som ladbar hybrid er en av de bedre alternativene på markedet. Den trenger riktignok å starte bensinmotoren for å varme systemene i starten av reisen når det er kaldt, men til gjengjeld har den et kraftig batteri på 9,6 kWt som gjør det enkelt å få mange kilometer på strøm.

Ulempen er bagasjerommet – der stikker batteriet av med mye plass. Når stasjonsvognen nå kommer, løses langt på vei den utfordringen. Da øker nemlig bagasjerommet til 440 liter. Ikke blant de største, men det er stort nok til å omgjøre bilen til et godt familie-alternativ.

Dessuten blir det ikke bare større bagasjerom, det blir også større batteri. 11,26 kWt er meget bra i en slik ladehybrid, og gir den over 60 km rekkevidde på bare strøm. Modellen er spesielt utviklet for Europa.

Med 205 hestekrefter og 375 Nm er Optima Plug-in kjapp, og den får ekstra pluss for fin automatkasse. Til Norge kommer den dessuten i kun én versjon, og den er fullproppet med utstyr. Her får du alt fra stor infotainmentskjerm og lyd fra Harman/Kardon til avanserte aktive sikkerhetssystemer.

Kia Optima stasjonsvogn Plug-in Hybrid kommer for salg i Norge i juli.

Les test av Optima Plug-in Hybrid som sedan her.

Niro Plug-in Hybrid
Dette har allerede blitt en svært populær bil i Norge. Fullhybriden som har vært i salg noen måneder nå, har blitt solgt i mer enn 400 eksemplarer så langt i 2017.

Senere i år kommer altså en ladbar versjon av samme bil – det vil neppe gjøre den mindre populær. Det er, som Kia sier i pressemeldingen fra Genéve, noe med å treffe riktig på både biltype (crossover) og drivlinje (ladehybrid). I Norge sitter jo den komboen perfekt.

Plug-in Hybriden får batteri på 8,9 kWt og måltall for rekkevidden på strøm er 55 km. I tillegg til dagens effektive 1,6-liters sugebensin, kommer en elmotor på 44,5 kW.

Batteriet er plassert under gulvet i bagasjerommet og har minimal innvirkning på plassen. 324 liter er det plass til der. I kabinen er plassforholdene identiske med fullhybriden.

Litt overraskende vil bilen også få en tilhengervekt på 1 300 kg. Det er meget bra med tanke på størrelse og drivlinje – her kan du rett og slett hekte på en grei kjørevogn og reise på camping!

Et nytt Eco Driving Assistant System kommer samtidig, og skal hjelpe deg til å kjøre mest mulig effektivt sånn at hver «dråpe» strøm (og bensin) varer lengst mulig.

Bilen er på plass i tredje kvartal i år.