Av Vegar Bjørge

Hybrid og Plug-in Hybrid er miljøvennlig, og mange av
modellene vi omtaler, har flere enn en drivkilde. Mitsubishi har
hatt Outlander PHEV på sitt modellprogram lenge, men små forandringer og
oppdateringer gjør at den fortsatt føles fresh.
Derfor ble den nr to på salgsstatistikken i 2016, bare slått
av Volkswagen Golf. 5687 Outlandere ble levert og de fleste av disse var
Plug-in Hybrid. Ettersom den er så populær, tok jeg den ut på tur for å finne ut hvorfor.
Først slår jeg fast at denne mangler sportslige gener, og
tankene mine går til fatter’n. Nå var han en brukbar skøyteløper for mange
herrens år siden, og første utgave av Outlander var også en habil sportssuv på
glattisen. Nå har både Outlander og fatter’n vokst, og begge har forstått at
det er komfort som gjelder, og det er jo ikke feil.
Komfort er bra, og SUV bør absolutt by på mer komfort enn
sport. Outlander ligger fint på veien, men det gynger litt for mye til at man
slenger den inn i skarpe svingkombinasjoner. Da blir den heller liggende litt
etter, når det går i sikk sakk langs veien. På komfortsiden er den derimot i
sitt ess. Den støyer lite og nærmest ingenting når den bare bruker elmotorene,
for det er både en på forakselen og en på bakakselen. Sammen med
bensinmotoren ytes det 202 hk som også er nødvendig, når den 1860 kg tunge
bilen skal flytte på seg.

Plassen er god i Mitsubishi Outlander, og man sitter godt
foran i litt for glatte seter. Skinn uten særlig støtte, gjør at man sklir. Bak
er det også god plass, og her kan til og med 3 voksne få plass om de er gode
venner. Midtsetet blir litt hardt, men der kan man jo plassere den minst
vennlige. Tre barn skal uansett ikke ha vanskeligheter med å sitte godt, og de er
ofte også fornøyd med å sitte i midten.
Plug-in Hybrid handler om miljø, og ikke fart og spenning.
Skal man ha en slik bil må man benytte ladekabelen så ofte som man kan. I løpet
av 25 minutter i hurtiglader, har man 80 % kapasitet på batteriet. Med fullt
batteri skal du kunne kjøre inntil 54 km på bare strøm. Det klarte ikke jeg,
men likevel synes jeg litt over 30 km var godkjent på småkjøring og ved nær
null grader.
Gjennomsnittsforbruket på bilen skal være 0,17 l/mil og
CO2-utslippet er 41 g/km, og dette fører til ekstremt lave avgifter. Testet
versjon kostet litt over kr 470 000,- og da er det meste av utstyr
inkludert i prisen. Noen vil nok mene at dette er urettferdig, men om man lader
bilen mye, så kan man få til et ekstremt lavt forbruk. Demobilen til Taugbøl
Bil og Maskin får strøm så fort den står rolig. På kjørekomputeren sto det 200
km kjørt med et gjennomsnittsforbruk på 0,18 l/mil. Det er ganske nær det
oppgitte.
Jeg konkluderer med at Outlander med ladekabel er et fornuftig
og smart valg for den som ønsker en stor bil som er økonomisk i drift.
Bensinmotoren vil bruke en del, så det er viktig å lade når man kan. Med 1 500
kg tilhengervekt er det også fullt mulig å bruke den til både nytte og ferie.
Avgiftene gjør at den har forutsetninger til å gjøre det godt på
salgsstatistikken også i 2017.