Av Vegar Bjørge

Skoda har så vidt fått presentert helt nye Skoda Kodiaq, som er en SUV i fornuftsklassen med plass til hele familien. Nå kommer også Scout-versjonen av SUVen, og dermed har offroadegenskapene blitt enda litt bedre.

De sølvfargede detaljene på bilen gjør Scout tøffere enn vanlige Kodiaq, og med 19″ felger kun for Scout-modellen, skal den også være litt mer spesiell.

– Skoda Kodiaq har fått en veldig god mottagelse i det norske markedet allerede, og vi har tro på at Kodiaq Scout vil gjøre bilen enda mer attraktiv for flere, sier kommunikasjonssjef for Skoda i Norge, Jan Erik Haugen

Bilen er utstyrt med Driving Mode Select, som gir føreren 6 forhåndsinnstilte kjøremoduser å velge mellom (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow). Systemet påvirker styring, motor og girkasse for å gi føreren optimale kjøreopplevelser uansett forhold. I tillegg har den også Off Road-Assistent som hjelper til når man kjører over stokk og stein.

Den har utstyr som LED-belysning innvendig med 10 farger, infotainmentsystem med 8 høyttalere og alcantarainteriør med Kodiaq-logo.

Motoralternativene er fire, to dieselmotorer og to bensinmotorer. Dieselmotorene er på 2,0 liter og 150 og 190 hk. Bensinmotorene er 1,4 og 2,0 liter på 150 og 180 hk.

Firehjulsdrift er en selvfølge og systemet fungerer ved hjelp av en elektronisk styrt flerplateclutch som er plassert i forkant av differensialen. Systemet skal gi lynkjappe impulser til det hjulet som trenger kraft, men under vanlig kjøring har man mest kraft på forhjulene.

En bakkeklaring på 194 mm og korte overheng, gir muligheter for å oppdage naturen. Med Bad-Road-pakken er også undersiden av bilen beskyttet, slik som motor, bremserør, drivstoffkabler og slanger. Om man har utstyrt bilen med Dynamic Chassis Control, justeres demperne, motorstyringen og flere av bilens sikkerhetssystem for å sikre optimale egenskaper i tøffe forhold. Hill Descent Control hjelper deg ved behov i bratte nedoverbakker.

Det meste av førerassistentsystemer er også på plass, og en nyhet er Trailer Assistent som gjør rygging med henger enklere. En annen nyhet er Area View som gir deg full oversikt over bilen fra et fugleperspektiv. Dette er en god hjelp når du er på villspor ute i naturen.

– Scout-modellene på Octavia har lenge vært populære i Norge, og vi tror det vil være tilfellet også for Kodiaq, avslutter Haugen.

Bilen vises på bilutstillingen i Geneve 7.-19. mars.

Forrige artikkelPrøvekjøring: Nissan Micra
Neste artikkelTest: Mercedes-Benz A250 4Matic Sport