Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Nissan Micra

Prøvekjøring: Nissan Micra

Tekst og foto: David K Andersen

Det begynner å bli noen år siden Micra herjet toppen av
salgsstatistikken. Comebacket skjer ikke bare via helt ny modell – hele
konseptet bak Nissans småbil er nytt.
Utgående Micra ble solgt over hele verden. Den var mindre,
enklere og rimeligere enn mange av konkurrentene. Nå blir det forandringer. Den
nye er nemlig utviklet i Europa, og er i første rekke bare beregnet på oss –
kanskje tas den med andre steder senere.
Resultatet er for det første en bil som har vokst betydelig.
Hele 17 cm lenger, er den nye modellen. Lavere og bredere er den også. 
Men det
er ikke bare størrelsen Nissan har gjort noe med.

Friskt utseende
Første revolusjon er designet. Ikke bare er nye Micra på
nivå med de beste konkurrentene, den ser ut til å ha passert dem. Bare sjekk
den linjen som starter rett over frontlysene, og måten den sveiper under
speilene på før den ender opp i baklyktene. «Floating roof»-idéen er dessuten
tatt til nye høyder: B-stolpene er svartet ut, og med bakdørenes håndtak
flyttet opp i C-stolpen, og dessuten en bakpart som er betydelig smalere
øverst, maksimeres effekten av at taket flyter på toppen av bilen.
Alle andre triks er naturligvis også på plass. Som for
eksempel store frontlykter med en rekke linjer og dimensjoner i seg, lav og
moderne grill, spenstige luftinntak i fronten og mye mer. Til sammen er det
nesten så nye Micra ligner på en konseptbil.
Med spreke fargevalg og mulighet for en rekke ulike
styling-tilbehør, blant annet i form av stripedekor, har du her muligheten til
å sy sammen en bil som virkelig synes. Micra er frisk og morsom på utsiden –
akkurat slik en småbil skal være.
Temaet fortsetter i høyeste grad på innsiden. Selve designet
er noe nedtonet sammenlignet med utsiden, men med mulighet til å spesifisere
flere ulike farger og overflate-teksturer, får du samme friske følelse som på utsiden.

Sprekt og velutstyrt med lyd på første klasse
Materialbruken er ikke bedre enn hos konkurrentene totalt
sett, blant annet har dørsidene hardplast helt opp, forskjellen er at de
viktigste panelene er påkostet og utført i myke materialer. Som for eksempel
den store oransje overflaten midt i dashbordet som du ser på bildene. Eller de
skinnkledde knestøttene på sidene av girspaken.
Dermed blir hovedinntrykket bedre enn hos de fleste, og vi
regner med Nissan samtidig holder kostnaden nede slik at bilprisen ikke tar av.
Instrumentene ser ut til å ha blitt hentet uendret fra Qashqai,
de er store og tydelige, og i midten har du et 5-tommers informasjonsdisplay.
Denne biten er ikke like kul som resten av bilen, men det er lite å utsette på
lesbarhet og bruk. Multifunksjons-rattet er forresten nytt og har tøft design.
Infotainmentsystemet med trykkfølsom 7-tommers skjerm i midten
minner også om andre Nissan-biler, men designet er nytt og eget for Micra. På
sidene har du knapper som gir hurtigtilgang om du vil slippe å trykke deg
gjennom menyer. Apple Carplay er tilgjengelig fra start, mens Android Auto
kommer neste år.
Ved hjelp av kameraer montert rundt hele bilen, er Micra den
eneste småbilen med Around View Monitor. Bildene fra de ulike kameraene settes
sammen til ett – på skjermen ser du bilen i fugleperspektiv med alle
rundtomliggende forhold i realtime. Enklere å parkere blir det ikke.
Bose Personal Sound System er en spennende nyhet. Ikke bare
hos Micra, men generelt. I nakkestøtten er det nemlig montert to høyttalere som
sammen med fire andre konvensjonelt plasserte lydkilder, gir 360-graders
lydopplevelse for føreren. Effekten er merkbar og plasserer deg nesten på
live-konsert. Kult at Nissan satser på lyd i småbilklassen.
Fokus på fører og plass
For vår del er kanskje den største fordelen med det nye
Micrainteriøret setene og sittestillingen. For første gang i en småbil, i alle
fall så vidt undertegnede vet, gis du i nye Micra full fleksibilitet i
innstillingen av førerplassen. Ingen andre i denne klassen gir muligheten til å
senke setet så langt ned, og ingen andre gir deg like lang teleskopvandring på
rattet.
Enten du er lang, eller som meg bare foretrekker å
sitte lavt, finner du her perfekt sittestilling. Optimalt avstandsforhold til
pedalene, samt perfekt plassert girspak er også på plass. Liker du å sitte høyt
og rett, er det naturligvis bare å jekke seg opp. Nissan sier at de har jobbet
mye med dette punktet – målet har vært å sette klassestandarden. Det har de
klart.
Inkludert i satsingen på å gi føreren optimal komfort, er
setenes utforming og stopping. De gir fin støtte til alle kroppsdeler og holder
deg på plass i svingene uten å presse for mye på utsiden av lårene. Påkostet
stopping gjør gode ting både for støtte, komfort og kvalitetsinntrykk.
Baksetet byr på bra plass – det går fint å
frakte voksne der, i alle fall så lenge ikke føreren utnytter justerbarheten
sin fullt ut. Utsikten er noe begrenset på grunn av det spesielle designet
rundt C-stolpen, og de som sitter bak, må nøye seg med sveiv til vinduene.
Bagasjerommet tar 300 liter blank. Det er i overkant av
snittet i klassen og for eksempel 14 liter større enn i den norske bestselgeren
Toyota Yaris.
Bensin og diesel
Motoralternativene er tre. En 1-liters suge-bensin på 73
hestekrefter starter programmet, men storebroren, som
henter 95 hester ut av 0,9 liter ved hjelp av turbo, kommer til å være
versjonen du vil ha. Det finnes også en 1,5-liters diesel på 90 hester.
0,9-literen kjenner vi fra Renault og Smart fra før. Den gir
Micra fint skyv og passer bilen effekt- og momentmessig fint – sprek nok, og
dessuten med morsom lyd fra tre sylindre. Ulempen er at turboen trenger litt
mer tid enn normalt for å få opp trykket og at gasspedalfølelsen ikke er helt
optimal. Dermed kreves noe innkjøring før du akselerer opp gjennom girene på en
myk og effektiv måte. Samtidig setter vi pris på en motor med karaktér!
Vi testet også diesel-versjonen, og satte pris på dreiemoment og ikke minst særdeles godt avstemt følelse i pedaler og girkasse –
her blir kjøringen myk og effektiv umiddelbart. At den er tydelig hørbar som
diesel i lave hastigheter, og spesielt når du ligger rundt 2 000
omdreininger på andre eller tredjegir gjennom byen, må vi leve med – dette er
tross alt en småbil.
Automatgir kommer ikke nå i starten, men er ventet i 2018.
De manuelle girkassene med fem gir, fungerer imidlertid utmerket, spesielt i
dieselen. Dessuten mener jeg at en småbil skal være morsom å kjøre, så
manuelt gir, som involverer deg mer i kjøringen, er det riktige valget i Micra uansett.

Voksen på veien
Så – er den morsom å kjøre? Prøveturen på svingete
fjellveier i Kroatia viste i alle fall at hjuloppheng og dekk genererte utrolig
mye grep – vi måtte opp i farlige hastigheter for å få den til å slippe. Et
annet plusspunkt er at styringen er rask og presis sånn at du enkelt
kontrollerer bilen og kjapt skifter retning.
Like dynamisk og med appetitt for hardkjør som en Mazda 2
eller Ford Fiesta er nok ikke Micra, men mulighetene for glede bak rattet, enten den
skapes på svingete veier, eller gjennom aktiv kjøring i byen, er definitivt til
stede.
Chassiset er forholdsvis stivt satt opp og minner mye om
typiske tyske biler i klassen over – for eksempel Opel Astra eller VW Golf. I
det ligger det at Micra leverer en voksen, trygg og rolig følelse på veien –
det åpner for bredere bruksområder. Den er litt stiv over store og skarpe
ujevnheter, men ikke i den grad at fjæringskomforten svekkes betydelig totalt
sett.
Lavt støynivå, den utmerkede førerplassen og de voksne
egenskapene på veien, gi nye Micra store pluss når det kommer til komfort.
På sikkerhet sklir bilen rett inn i toppen. Som eneste bil i
klassen har den aktiv filholder som først varsler, og deretter selv styrer
tilbake inn i filen dersom du er på tur ut.
Autobrems som også leser fotgjengere er på plass, det samme
er automatisk fjernlys, skiltleser og blindsonevarsling. Både kamera og radar
brukes for å holde styr på deg og de rundt deg. Adaptiv Cruisekontroll er
imidlertid ikke tilgjengelig.
Hvilke priser vi får i Norge, samt hva slags utstyrspakker
vi kan velge mellom er ikke riktig klart ennå, men vi antar nye Micra vil være
konkurransedyktig priset. Det burde bety startpris en god bit under 200 000
kroner, og rundt 230 000 for en fullutstyrt 0,9 bensin, om vi skal
spekulere. Med alt spennende utstyr utstyr den byr på, regner vi sistnevnte som
norgesfavoritt, og den er også vår anbefaling.

Konklusjon
Vi hadde ikke forventet en så voksen, velutstyrt og morsom
bil på forhånd. Utvendig design, muligheter for en rekke spennende farger og
kombinasjoner både inne og ute, masse avansert utstyr, og ikke minst en
særdeles vellykket førerplass, er blant høydepunktene. Totalpakken burde Micra tiltale en rekke ulike kjøpegrupper, så selv om konvensjonelt motoriserte
småbiler trues av de elektrifiserte i Norge, burde den ligge godt an!
Data:
I Norge: Mai
Pris: Ikke klar
0,9 bensin: R3 turbo, 898 ccm, 95 hk v/5 500 o/min, 150 Nm
v/2 250 o/min. 0-100 km/t 12,1 sekunder, topphastighet 175  km/t, forbruk blandet 0,44 l/mil, utslipp CO2
99 g/km, egenvekt 1 001 kg (tallene kan variere med blant annet hjulvalg).
1,5 diesel: R4 turbo, 1 461 ccm, 90 hk v/4 000 o/min,
220 Nm v/2 000 o/min. 0-100 km/t 11,9 sekunder, topphastighet 179 km/t, forbruk
blandet 0,32 l/mil, utslipp CO2 85 g/km, egenvekt 1 082 kg (tallene kan
variere med blant annet hjulvalg).
Lengde 3 999 mm, bredde 1 743 mm, høyde 1 455
mm, akselavstand 2 525 mm, 
bagasjerom 300 liter. 

Chassis og drivverk: forhjulsdrift, 5-trinns manuelt gir,
MacPherson fjærben foran, torsjonsaksling bak. Skivebremser foran, trommel bak.