Av David K Andersen
Nye Toyota Prius imponerte stort da vi testet den i fjor. Nå kommer den ladbare versjonen, og prisene er attraktive.
Les vår test av Toyota Prius her.
Den Priusen vi så langt har kjørt, er altså fullhybriden – den som ikke kan lades med stikk-kontakt, men lader seg selv under kjøring. Dette var en av mine favoritter i 2016 – forbruket er forbløffende lavt, den er velutstyrt og ikke minst meget komfortabel og lettkjørt.
Så solgte den den også i bøtter og spann her i Norge i fjor. Når den oppladbare versjonen nå snart er på plass, tyder mye på at den trenden vil fortsette.
Plug-in har to fordeler mot fullhybriden. Den har ingen engangsavgift, og om du lader ofte, vil du kunne kjøre enda rimeligere. Ulempen er naturligvis at dersom du ikke er flink til å lade, er plug-in versjonen uten poeng sammenlignet med fullhybriden.
Nye Prius Plug-in har en del nyheter som ser ut til å kunne gi den en fordel mot konkurrentene – kanskje ikke så rart – det var Toyota som først begynte med ladbare hybrider i sin tid.
Sammenlignet med forrige generasjon Prius, har den nye mer en dobbelt så lang rekkevidde på bare strøm. Takket være bedre batteri, maksimering av elektrisk kjøring og raskere lading, ligger det meste til rette for at vi her snakker om verdens potensielt beste ladehybrid. I alle fall totalt sett – om du også regner med forbruket når batteriet er utladet. Konkurrenten Chevrolet Volt har mye større batteri og går lenger på bare strøm, men den selges ikke i Europa.
Lithium-ion batteriet er plassert under bagasjeromsgulvet, og stikker av med litt plass – gulvet er 16 cm høyere og bagasjerommet tar nå 360 liter. Kapasiteten er på 8,8 kWt og Toyota sier rekkevidden er over 50 km.
Et nytt system Toyota kaller Dual Motor Drive System, betyr at bilen har to elektriske motorer – i praksis er den ene av dem generatoren – den kan også brukes som motor. Sammen yter de to elmotorene 68 kW.
Det er gjort tiltak for å sørge for at du kan kjøre på bare strøm også når det er kaldt. En varmepumpe står for klimatiseringen inne i kupéen og den skal fungere ned til 10 minusgrader før det er nødvendig for bensinmotoren å starte.
Batterivarmesystem er også på plass sånn at kapasiteten ikke hemmes mer enn nødvendig i kulde.
En nyhet er solcellepaneler i taket (ikke standard på alle versjoner) – dette lader et vanlig 12-volts batteri, og når det er fullt, eksporteres strøm over til det store kjørebatteriet. Toyota sier teknologien vil kunne skaffe opp til 5 km ekstra rekkevidde pr dag.
Offisielle tall i henhold til NEDC-standarden er utrolig lave for nye Prius Plug-in. 0,1 liter pr mil i forbruk og CO2-utslipp på 22 g/km er utrolig lavt. Om du oppnår dette i virkeligheten avhenger naturligvis av hvor mye du lader og hva slags kjøring du har, men tallene tyder definitivt på at man her har vært flinke med både den elektriske biten, den effekte Atkinson-syklus bensinmotoren, og integreringen av disse.
Lavt luftmotstand (Cd-verdi 0,25) og en rekke andre detaljer som eksempelvis aktiv grill (automatisk åpning og lukking av klaffer i fronten for å optimalisere luftflyt i motorrommet og senke luftmotstand) er selvfølgelig med på å holde forbruk nede.
Utseendet skiller seg nokså markant fra vanlige Prius med annerledes grill og helt ulikt design av baklyktene. Også på innsiden er det forandringer å finne, hovedsakelig en ny og større infotainmentskjerm på 8 tommer med oppdatert 2016-grafikk.
Doble 4,2-tommers TFT informasjonsdisplay er som i vanlige Prius på plass, men har naturligvis annet innhold tilpasset ladehybriden. Akkurat dette er Toyota gode på – det er enkelt og nesten litt morsomt å følge med på de ulike faktorene på påvirker forbruket.
Den sportslige siden er antakelig også rimelig godt ivaretatt. Den nye TNGA-plattformen har avansert hjuloppheng og og fin balanse. Med batteriet i bagasjen blir nok ikke denne biten noe dårligere enn i fullhybrid-versjonen. God gassrespons kan påregnes med elektriske krefter som avhjelper bensinmotoren.
Prius Plug-in Hybrid kommer til Norge i mars, men kan bestilles allerede nå. Den starter på 324 000 kroner i Style-utgave. For et meget rimelig påslag på 13 800 kroner får du Executive utstyrsnivå. Toppversjonen Solar, med solceller i taket og alt utstyr unntatt skinnseter (som koster 16 000 kroner i tillegg uansett utstyrnivå), koster 344 200 kroner.