Av David K Andersen
I november var vi en tur i Wolfsburg og tittet på 2017-faceliftet Golf får. Nå er flere detaljer, samt pris klare for den elektriske utgaven.
Nye e-Golf kommer til å koste fra 299 300 kroner. Til den prisen får du nå et batteri med 60 prosent større kapasitet – 35,8 kWt. Det innebærer en økning i rekkevidde fra eksisterende modells 190 km, til 300. Det er NEDC-tall, Møller sier man kan forvente mellom 2 og 300 km på sommeren og 150-200 på vinteren.
Økningen er betydelig, og selv om hverken rekkevidde eller pris klarer å konkurrere spesielt godt med Opels nye elbil Ampera-e (500 km, 289 000 kroner), innebærer forbedringen i batterikapasitet tross alt en veldig merkbar endring i positiv retning for de av dere som kommer til å kjøpe bilen.
Økning i motoreffekt kommer også godt med. 136 hestekrefter og 290 Nm er de nye tallene. Ampera-e kontrer forøvrig med hele 204 hester og 360 Nm. Golfens strømforbruk forblir det samme – bra med tanke på økt vekt og mer effekt.
Faceliften betyr også mer standardutstyr. I tillegg får Golf forbedringer på en rekke punkter. LED-lysene utvendig er nye, det samme er støtfangerne. Nytt aktivt sikkerhetsutstyr er på plass, og dessuten vil du kunne nyte det nye infotainmentsystemet med skjerm på 9,22 tommer, som også har hånbevegelses-styring (du kan vifte mer hender og fingre foran skjermer for å bla i menyer). Det heldigitale instrument-systemet Active Info Display kan mot pristillegg erstatte de vanlige analoge instrumentene.
Volkswagen sier de første e-Golfene vil bli levert norske kunder i april, og at de som har benyttet seg av forhåndsreservasjon av bilen, vil beholde sin reserverte plass.
Ingen tvil om at det blir rift om e-Golf, Renault Zoe 400 og Opel Ampera-e, disse tre vil være blant 2017s hotteste på det norske markedet.