Av Redaksjonen
Desember er over oss igjen og med julemåneden kommer også alle verdens julekalendere. Disse tidstyvene skal gjøre ventetiden til julekvelden kortere. Forstå det den som kan. Uansett så håper vi du har tid til vår tidstyv også i år.
Vi starter årets lukeåpning med en sjarmør ved navn Toyota Starlet. Starlet P40 kom i 1973 og tok over etter den mer antikvariske Publica. Første modellserie var sterkt tilknyttet Corolla og fikk mye av de samme karosseriformene som sin storesøster. I Japan ble også disse to modellene solgt i samme spesielle Corolla-butikker. Starlet hadde også stort sett det samme utstyret som den litt større Corolla. Starlet P40 kunne man få i 2 dørs coupe, 4 dørs sedan eller 3 dørs stasjonsvogn. Denne modellen ble stort sett bare solgt i Japan.
I 1978 kom Starlet P60. Med stilig og moderne form ble det et populært valg for den som ville ha en morsom småbil. Man kunne velge mellom 3 og 5-dørs hatchback eller 3 og 5-dørs stasjonsvogn/varebil. Flere av Toyota sine K-motorer var tilgjengelig fra 1,0 til 1,3 liter og man kunne velge mellom 4-trinns eller 5-trinns girkasse. En 2-trinns automatkasse var også tilgjengelig.
Teknisk var Toyota flinke med Starlet. De ga den et for den tid avansert hjuloppheng med MacPherson i front og 4-link system med moderne spiralfjærer i bakenden. Starlet var også først ute av Toyotas personbiler med tannstangstyring. På den enda sprekere Sprint-modellen satt det spesielle Toyota Sports Handling dempere. En moderne bil for sin tid som også fant sine fans i rallyløypene etter hvert som årene gikk.
En oppgradering av Starlet skjedde i 1980 da den kom med firkantede frontlys, mens grill og støtfanger fikk en finpuss i 1983. Det er likevel originalen fra 1978 som står som favoritt, og for entusiasten overskygger Starlet P60 alle nyere småbiler fra Toyota.
Mål Toyota Starlet P60 (3-dørs):
Lengde: 368 cm
Bredde: 137 cm
Høyde: 152,5 cm
Vekt: 695 kg
Om du fortsatt har litt ventetid igjen, kan du gå løs på vår luke fra i fjor. Den finner du her