Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 1. Des.: Dodge Deora – 1967

Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 1. Des.: Dodge Deora – 1967

Av Redaksjonen

Dodge Deora

Da jeg vokste opp var grensene mellom konseptbiler og produksjonsbiler mildt sagt flytende. Årsaken var ikke forankret i utvalget av biler på
gårdsplassen hjemme, men snarere det faktum at datidens leverandører av
bildrømmer; Matchbox, Hotwheels og Corgi på ingen måte følte seg forpliktet til
at bilene de forsynte smågutter med, også kunne kjøpes i butikken. De hadde
selvsagt helt rett – det betydde naturlig nok ingenting.
En av bilene som hadde en hedersplass i samlingen var Dodge
Deora, en Hot Rod-drøm av en pickup som senere inspirerte hundrevis av
designere og custom-bilbyggere over hele verden.
Deora er basert på en 1965 Dodge A100, en kompakt pickup som
fikk en solid overhaling av Mike og Larry Alexander i karosserifirmaet
Alexander Brothers, under ledelse av GMs Harry Bentley Bradley.

I praksis ble hele karosseriet kappet i deler – og etter hvert som det ble satt
sammen igjen åpenbarte det seg en design som var superfuturistisk samtidig som
det dro med seg de linjene fra 60-tallet.
En av de mest karakteristiske trekkene ved Deora er at
frontruten kan løftes opp, samtidig som resten av fronten kunne vippes ut og på
tvers, slik at fører og passasjerer kan gå inn i bilen forfra. Praktisk? Ikke
så veldig. Kult? Å ja!
Til tross for at den så ut som den var hentet rett ut fra
The Jetsons, var den utstyrt med en standard sekssylindret motor med tretrinns
manuell girkasse.
Interiøret var også et godt stykke unna hva som var vanlig
for en pickup på 60-tallet, som klimaanlegg og et svært sportslig
passasjersete. Instrumentene var hentet fra Stewart Warner og felt inn i
lekkert treverk på venstre side av føreren og i senterkonsollen, der turteller
og speedometer befant seg.

Plasseringen av instrumentene var ekstremt stilig – om enn ikke veldig
praktisk. Det var imidlertid helt nødvendig på grunn av den noe kreative
løsningen for å komme seg ut og inn av bilen.
Løsningen med frontpanelet som nærmest pivoterer fra
innfestingen midt foran på bilen. Av samme grunn er rattet festet på en slags
svingarm som også kan vris til siden.
Frontruten som vippes opp er hentet fra en av Dodges
stasjonsvogner, og er elektrisk drevet.
Det er heller ikke tilfeldig at nettopp denne bilen ble en
yndet lekebil for mange. Navnet Deora kom nemlig fra en navnekonkurranse for
lekebilen, og ble foreslått av en 13-åring. Fritt oversatt fra spansk kan det
bety gull – eller gylden.
Deora debuterte på Detroit Autorama i 1967 og sikret seg «Ridler
award» en pris som henger høyt innenfor Hot Rod- og Custom car-industrien i
USA.

Etter å ha blitt sendt rundt på utstillinger i to år, ble
den satt på lager i over 30 år, før den gjenoppsto under 50-årsjubileet for
Detroit Autorama i 2002.