Av David K Andersen
Neste år får Passat CC avløsning. Og BMW 4-serie Gran Coupé en ny konkurrent: Volkswagen Arteon skal være mer premium.
Det er ikke så mye informasjon VW har gått ut med, men vi tar det vi vet, og så kan vi jo spekulere litt.
CC-etterfølgerens navn er todelt, «art» peker mot ordets engelske betydning og går på bilens harmoniske linjer og følelsen den gir deg. «Eon» på sin side, plasserer den blant de eksklusive bilene fra Volkswagen. Phaetons etterfølger Phideon, som bare selges i Kina, er en annen i samme leia.
Frontlysene, som selvfølgelig har LED, skal være tredimensjonale og en forlengelse av grillens lameller. For resten av designet, kan vi jo selv se at det er snakk om myke og langstrukne linjer i overenstemmelse med biltypens særtrekk.
Volkswagen sier Arteon kommer til å by på meget god plass og en rekke fleksible løsninger. Blant annet vil bagasjeromsluken være topphenglset for å utnytte kombiformatet best mulig. Kanskje kan den bli praktisk nok til å stjele noen stasjonsvogn og SUV-salg?
Hopper vi over på de tingene VW selv ikke sier så mye om, men som vi kan spekulere litt i, er det blant annet liten tvil om at Arteon kommer til å sitte på MQB-plattformen. Det er den samme som Golf og Passat har, og da vet vi også at den kommer til å bli relativt lett, og mest sannsynlig ca 5 cm lenger enn CC.
Det ryktes videre att en helt ny 7-trinns DSG dobbeltclutch automat vil få premiere i denne bilen. Vi tror helt sikkert at firehjulsdrift vil bli tilgjengelig i de fleste modeller, og at en 2-liters turbo-firer på 280 hestekrefter vil befinne seg under panseret på toppmodellen.
Volkswagen viste forsåvidt en forsmak på Arteon på Geneve-messen i fjor. Den het Sport Coupé GTE og hadde hybrid drivlinje med base i en 3-liters bensin V6. Akkurat den komboen får vi nok aldri se i det virkelige liv, i alle fall ikke i Norge. Porten burde imidlertid være åpen for en GTE-versjon med samme motor som Passat GTE. Den hadde sikkert slått an fint i her hjemme.
Active Info Display med heldigital og fleksibel instrumentering vil helt sikkert være på plass. Ryktene sier dessuten at Arteon vil være først ut med ny teknologi fra VW når det kommer til aktiv sikkerhet. Automatisk gass og brems skal være oppdatert på denne modellen.
Blant konkurrentene vil BMWs 4-serie Gran Coupé kanskje være den fremste. Spesielt siden VW antyder et løft mot premium med «eon»-delen av navnet. Jeg tror også nye Opel Insignia, som først vil komme i en lignende coupé-aktig firedørs-utgave, vil bli en viktig konkurrent.
Arteon skal vises i produksjonsform på bilutstillingen i Genéve i mars neste år, og den vil være på markedet til sommeren.