Hjem Tester Test: Skoda Octavia Stasjonsvogn 1,0 TSi DSG

Test: Skoda Octavia Stasjonsvogn 1,0 TSi DSG

Av Vegar Bjørge

Skoda Octavia er en folkefavoritt og har levert jevne salgstall helt siden den kom på slutten av 90-tallet. Mange velger stasjonsvogn, diesel og firehjulstrekk, mens noen også har fått øynene opp for fine bensinmotorer som Skoda leverer til Octavia. Dette gjelder først og fremst 1,4 TSI motor med 150 hk eller 1,8 TSI motor med 180 hk. Nå kan man også velge en liten 3 sylindret maskin med 115 hk. Er det nok i en familiebil som Octavia?

Du får konklusjonen med engang: Ja er svaret. Det holder. Det er hekt greit med 115 hk v/ 5500 omdreininger, men 200 nm mellom 2000 – 3500 omdreininger er imponerende. Ute på veien oppleves den lille motoren både sterk og fleksibel, og dermed får man det man ønsker av en hverdagsmotor. Veldig morsom er den ikke, og ønsker du raske forbikjøringer og kraftig akselerasjon, bør du velge en av de andre bensinmotorene Skoda leverer.

Et annet tema med små motorer er forbruket. 1,0 literen i Skoda går billig og særlig i jevn fart på fine og flate veier. Skoda oppgir 0,45 l/mil som forbruk ved blanda kjøring og 0,41 l/mil ved landeveiskjøring. Dette om bilen er utstyrt med 7-trinns DSG girkasse. Det hadde testbilen, og forbruket på landeveiskjøring viste seg å være i nærheten av oppgitt forbruk. Jeg kunne kjøre flere mil på flat landevei med et forbruk på 0,42 l/mil. Jeg tror likevel at gjennomsnittsforbruket vil legge seg noe over halvliteren pr mil. Det må man vel si er godkjent.

Noe av hemmeligheten til det lave forbruket er lav vekt, og Octavia stasjonsvogn veier 1175 kg. MQB-plattformen til Volkswagen er grunnen til at Octavia ikke er tyngre, og den lette bilen oppfører seg også bra på veien. Det understyrer litt ved gasspådrag, men balansen er fin både under svingkjøring og bremsing. Octavia i dette utførende er som nevnt ingen racer på veien, men sprinten til 100 skal gå unna på 10 sekunder med den fine DSG-girkassen. Dette er bare ett tidel lengre enn bil med manuell girkasse, og DSG-kassen er å foretrekke.

Jeg koser meg bak rattet i fine og faste stoler. Som i alle andre Octaviaer er det lett å finne en god sittestilling. Instrumenteringen er enkel med knapper og brytere der man forventer å finne de. I tillegg har Skoda også et fint infotainmentsystem som man styrer med knapper under skjermen i midten av dashbordet. Et minus er at skjermen er liten og sitter litt langt ned.

Selv om man velger liten motor, er plassen den samme. Her sitter man godt uansett hvilken plass i bilen man velger. I tillegg får også bagasjen generøse valg helt bakerst i det 610 liter store bagasjerommet. Dette øker til 1740 liter om man feller ned baksetene. Baksetet er fellbart i 40/20/40 konfigurasjon.

Hva er så bakdelen om man velger en 1,0 TSI-motor i sin Octavia? Det er ikke enkelt å finne noen svakheter ved et slikt valg. De samme garantiene gjelder, holdbarheten skal være like god som i de større motorene, og man har også kraft nok til vanlig bruk. Skulle man ha behov for å kjøre henger, har man muligheter til 1300 kg bak på kroken. Dette er nok for lite om man skal kjøre rundt på en campingvogn, men mer enn nok til alt det andre.

Prisen er kr 278 300,- for den billigste Skoda Octavia Stasjonsvogn. Dermed har man kanskje enda en grunn til å velge den lille motoren? Likevel ønsker de fleste mer utstyr enn Ambition-utgaven tilbyr, og går ofte over til Style, som også testbilen er. Med DSG-kasse blir prisen kr 314 300,- eller kr 17 000,- mindre enn 1,4 TSI med 150 hk. For diesel med 150 hk og DSG-kasse må man betale kr 26 000,- mer. Kanskje prisen ikke er lav nok for modellen med minst motor? Fortsatt mener jeg at den beste Skoda Octavia er en med 4×4, og dermed faller også 1,0 TSI litt bort. Den kan man kunne få med framhjulsdrift. Octavia 1,8 TSI 4×4 med DSG koster bare kr 345 300,-. Det er et kupp, og det kan man nok ikke si om 1,0 TSI. Like fullt er også 1,0 TSI en fornuftig og bra Skoda modell.